کودکان به دلیل شرایط سنی، جسمانی و روانی ویژه، تفاوتی آشکار با سایر ساکنان شهردارند. یکی از تفاوتهای اساسی آنها با سایر شهروندان بزرگسال این است که هنوز جامعهپذیر نشدهاند و در دوران انتقال فرهنگ قرار دارند. کودکان شهروندانی هستند که آینده شهر و کشور را میسازند و اگر بخواهیم در آینده، شهروندانی آشنا با حقوق شهروندی داشته باشیم، باید از هماکنون شهر را برای کودکان آماده کنیم.
کمبود فضاهای مناسب باارزشها و خواستههای کودکان و نوجوانان در شهرهای ما بهشدت ملموس است و کودکان و نوجوانان نسبت به شهر، تصوری آمیخته با هراس و واهمه دارند؛ وظیفه اصلی شهرداریها و نهادهای دولتی در هر شهری، خدماترسانی به شهروندان است که بخش عمدهای از آنها کودکان هستند و شهرداریها بهعنوان نماینده مردم شهر در نیک بختی، رفاه، سلامت و شادکامی آنان باید نقش مؤثرتری ایفا کنند.
این کتاب تحقیقی درباره شهر دلخواه کودکان و کیفیت تربیت و حقوق آنان از دیدگاه اسلام و نظریهپردازان عرصه جامعهشناسی شهری است.
از دیگر مباحث کلی این پژوهش، پرداختن به وضعیت شاخص فضاهای مناسب کودکان در شهر مشهد و ارائه راهکارها و پیشنهادهای مناسب برای جبران کمبودهاست؛ با معیار نویسندگان این اثر علمی- میدانی، ساخت شهر مناسب کودک بر پایه اصول و مبانی اسلامی، یکی از بهترین شیوههایی است که شایستگی جهانیشدن را دارد.
کودک از منظر اسلام، نظریههای شهرسازی مرتبط با کودکان، کودک و شهر، وضعیت فضاهای شهر مشهد برای کودکان و راهکارهای آمادهسازی فضاهای شهری برای کودکان از موضوعات فصول پنجگانه این اثر است.
تعریف کودک، قرآن و دوران کودکی، نهادینهسازی ارزشهای دینی و اخلاقی در کودکان، شهرسازی انسانگرا، شاخصهای شهر دوستدار کودک، اهمیت فضاهای بازی کودکان، معرفی مراکز تفریحی و گردشگری ویژه کودکان شهر مشهد، بهبود و مناسبسازی وضعیت حملونقل، انعطافپذیری در طراحی تجهیزات و فضای بازی کودکان و... برخی از مباحثی است که در این اثر به آن اشارهشده است.
علی اسماعیلزاده کواکی و علی اخوان مهدوی از نویسندگان این اثر هستند و سید جلال قیامی میر حسینی کار ویرایش این کتاب را بر عهده داشته است.
کتاب «شهر اسلامی دوستدار کودک» در شمارگان 200 نسخه و در قطع رقعی تهیه و تدوینشده و در اختیار کتاب دوستان قرارگرفته است.