حجتالاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی در آیین اختتامیه همایش «امام علی ابن موسیالرضا(علیه السلام) و نهضت علمی، تمدنی جهان اسلام» که در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه نهاد جامعة المصطفی نماد تشنگی دنیای معاصر به آموختن، تربیت و زندگی توحیدی است، ابراز کرد: جامعة المصطفی العالمیه تنها یک دانشگاه یا حوزه علمیه نیست؛ بلکه اجتماع اهل حق برای تمدنسازی نوین اسلامی در سرتاسر جهان است. این مرکز در طول 40 سال گذشته نشان داده است چنانچه سخن جدید و پرمایهای مطرح شود، مورد استقبال ملتها و اندیشههای آزاد قرار میگیرد.
مرویان حسینی تصریح کرد: جامعة المصطفی عصارهای از برگزیدگان ملتها و کشورها برای کسب معارف اسلام و انقلاب اسلامی است که رنج مهاجرت، سختی غربت و همت را برای هدایت انسانها به جان خریدهاند.
وی با طرح این سؤال که چرا محصلان و دانشآموختگان جامعة المصطفی به رغم وجود دیگر کشورها با امکانات و امتیازات بیشتر، جمهوری اسلامی ایران را برای تحصیل انتخاب میکنند، گفت: در جواب این سؤال باید گفت در این سرزمین یک هویت والای انسانی و انقلابی تبلور یافته است؛ انقلابی که آرمانش، حیات طیبه انسان و دفاع از حقوق مستضعفان و وحدت امتهای اسلامی بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: امروز پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی شاهد این هستیم که پیام انقلاب اسلامی به سردی نگراییده، شعارهای انقلابی دچار انحراف نشده، با دشمنان سازش نکرده و رهبران و مردم از انقلاب خسته نشدهاند؛ و الهام بخش و تحولگرا در منطقه بوده است.
وی ادامه داد: قرآن، اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، توحید و امامت نیروی محرک و قلب تپینده انقلاب اسلامی بودند. مفهوم توحید، امامت و امت یک سرمایه معنوی و اجتماعی را خلق کرده است که این سرمایه میتواند ماندگار، جریانساز و تحولآفرین باشد.
مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی افزود: مفهوم توحید و امامت در بیان نورانی و ماندگار امام رضا(علیه السلام) جایی که حضرت در پی استقبال بینظیر دانشمندان و جویندگان علم و دانش حدیث معروف «سلسلة الذهب» را بیان فرمودند، هویتسازی میشود.
ظرفیتهای تمدنساز در محضر امام رئوف(علیه السلام)
وی، با بیان اینکه فرصتهای بیشماری در محضر ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) وجود دارد که دارای ظرفیت تمدنی است، گفت: فرصت گفتوگو با ادیان یکی از جلوههای بینظیر حضور امام رضا(علیه السلام) در ایران بود.
مرویان حسینی ادامه داد: خط سیر تمدنی از زمان امام رضا(علیه السلام) آغاز شد و برگزاری این گونه همایشها یکی از ثمرات و برکات گفتوگوی ادیانی است که امام رضا(علیه السلام) پایه گذار آن بودند.
وی یکی دیگر از عنصرهای تمدنساز امام رضا(علیه السلام) را مفهوم رأفت و محبت دانست و گفت: این مفهوم در سنت و سیره امام هشتم(علیه السلام) بروز و ظهور کرده است؛ از این رو یکی از القاب امام رضا(علیه السلام) امام رئوف است. رأفت امام با امت و عشق و دلدادگی و شیفتگی و آمادگی خدمت از سوی امت به این بارگاه منور یک رابطه دو سویه است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ظرفیتهای هنری، معماری و جذابیتهای بصری گنجینههای نفیس کهن از علم و نمادهای دانشی، فرصتهای تمدنسازی دارد و در حال حاضر ظرفیتهای بیشماری در آستان مقدس رضوی در اختیار ما قرار گرفته است که باید در راه تمدنسازی از آنها بهره بگیریم.
وی گفت: رقیب ما در تمدنسازی، تمدن 400 ساله غرب است که علم و تکنولوژی و فناوری را به خدمت گرفته است و کاخهای بلورین برای خود ساخته است و البته سرمایه تمدن خویش را از غارت منابع زیرزمینی، انسانی و علمی سرزمینهای دیگر فراهم کرده است. ما باید تمدن نوین اسلامی را بر پایه سنت و سیره اهل بیت (علیهم السلام) قرار دهیم و اهتمام و الزامات و لازم فراهم نماییم.