نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/12/13     ساعت:   19:38:08
بازدید:   793
 
 
حمیدرضا آیت‌اللهی: حافظه محوری در حوزه تعلیم و تربیت باید جای خود را به مهارت محوری دهد

رئیس مجتمع آموزشی هدایت میزان گفت: در حوزه تعلیم و تربیت حافظه محوری باید جای خود را به مهارت محوری دهد.


حمیدرضا آیت‌اللهی در دومین نشست کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که امروز با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان برجسته دینی در داخل و خارج از کشور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین تجربیات روش تربیت دینی در مجتمع هدایت میزان پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تغییر در حوزه تعلیم و تربیت هستیم و اگر ما متوجه این امر نشویم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: امروزه تعلیم و تربیت با روش‌های سنتی اثر خود را از دست داده است و در حال حاضر برای فهم بسیاری از مسائل، ابزارهای زیادی همچون تلویزیون، شبکه‌های مجازی اینترنت و... وجود دارد.
رئیس مجتمع آموزشی هدایت میزان تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت دیگر اطلاعات مهم نیست بلکه پردازش اطلاعات و قدرت استفاده از مطالب دینی و علمی اهمیت دارد، آمار بیکاری ما ناشی از نبود سواد مالی، مدیریت و حقوقی است.
وی یکی از آسیب‌های آموزش و پرورش فعلی را وجود گزینه‎های فراوان برای کودکان دانست و گفت: ما به جای اینکه تمام فشارهای خود را بر ارائه یک امر مناسب علمی بگذاریم، باید تمام تلاش خود را صرف این موضوع کنیم که فرزندان ما قدرت انتخاب مناسب را داشته باشند. این کار نیاز به تمرین دارد و می‌بایست در دوران تحصیل شرایط این انتخاب برای آنان فراهم شود.
وی در ادامه به اصول یازده‌گانه روش‌های جدید در حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اصول تقید به ارزش‌های دینی و التزام به مناسک مذهبی هویت ملی، کرامت انسانی، پرورش خلاقیت، کشف و پرورش خلاقیت، کشف و پرورش استعدادهای نهفته، توجه به تفاوت های فردی، یادگیری مبتنی بر تلاش، توجه به کار گروهی، توجه به انگیزه های درونی و حس مسئولیت‌پذیری، آزادی عمل حداکثری و اصل شادابی و نشاط از جمله اصول روش‌های جدید در حوزه تعلیم و تربیت است.
وی همچنین میهن دوستی و سلحشور، با شخصیت و محترم، خلاق و سازنده، مستعد و درخشنده، مستقل و خودراهبر، باسواد و ماهر، مفید و موثر در اجتماع، مسئولیت پذیر و پیگیر، آزاد اندیش و انتخاب گر و پر نشاط و پر کار را از ویژگیهای متربی دینی برشمرد.
آیت‎اللهی در ادامه به تبیین رویکرد تربیتی در دوره پیش از دبستان پرداخت و افزود: رشد و صیانت از قوای بدنی و ارتقا نظام، فعال بودن و سازندگی، رشد ذهنی، رشد و ارتقا نظام عاطفی و رفتار اجتماعی، رشد مهارتهای کلامی طیب و انس با باورها و گرایش‌های زیبا و شعائر دینی جهت آمادگی برای پذیرش آزادانه و آگاهانه دین از جمله اهداف و رویکردهای تربیتی در دوران پیش از دبستان است.





اخبار مرتبط

- در نشست تخصصی «همایش بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی» بررسی شد، بایدها و نبایدهای تربیت دینی فرزندان
- در نشست علمی نخستین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی عنوان شد: تنبیه فرزندان طبق شرایطی مورد تأکید همه ادیان ابراهیمی است.
- آیت الله رئیسی: سیره امام رضا(علیه السلام) الگویی برای تمام ادیان ابراهیمی است.
- با قرائت بیانیه پایانی، نخستین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی به کار خود پایان داد.
- با حضور تولیت آستان قدس رضوی فعالان عرصه تعلیم و تربیت از ادیان مختلف تجلیل شدند.
- نخستین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی آغاز به کار کرد.
- دبیر علمی کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی مطرح کرد: همکاری 100 نهاد از داخل و خارج کشور در حوزه تربیت دینی در ادیان ابراهیمی
- محمد تقی فخریان در کنفرانس بین‎المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی مطرح کرد: تأکید بر تبادل تجربیات دینی در حوزه تعلیم و تربیت با کشورهای مسلمان
- مهدی فیاضی مطرح کرد؛ همزیستی مسالمت آمیز؛ رویکرد تربیت دینی در مدارس شیعه
- حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان: تلاوت آیات قرآن، تزکیه و تعلیم محورهای تربیت اسلامی است.
- آرش آبایی مطرح کرد: لزوم و توجه فراگیری آموزه‌ها و احکام دینی در دین یهودیت
- انجمن آموزه‌های اسلامی لبنان تجربه موفق تربیت دینی
- جرج آنتوان حسکور: خانواده نخستین نهاد تعمیق باورهای ایمانی در جامعه است
- محسن اصغری نکاح: خانواده، راهکار مؤثر برای تربیت جنسی متناسب با آموزه‌های تربیتی ادیان ابراهیمی است.
- آیت الله اعرافی در افتتاحیه کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی: نیمی از جمعیت بشر تحت چتر ادیان ابراهیمی قرار دارند.
- دکتر محمد مهدی طهرانچی مطرح کرد: بیان مراتب خلقت انسان در قرآن کریم با نگاه تربیتی
- بهنام مرادیان: از دست دادن میراث دینی از پیامدهای جهان مجازی است.
- مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: رسالت ما، شناخت درست مبانی و اصول تربيت اسلامی است.
- عضو هیئت رئیسه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: باید بین ادیان توحیدی ارتباطی سازنده و قوی برقرار شود.
- استاد دانشگاه کاتولیک پاریس: همایش‌های ادیانی آستان قدس رضوی یک گام بزرگ تبلیغی در عرصه بین‌المللی است.
- علی سروری مجد مطرح کرد، ارسال 230 مقاله به دبیرخانه نخستین کنفرانس بین‌المللی «تربیت دینی در ادیان ابراهیمی»
- آیت الله اعرافی: برگزاری همایش تربیت دینی باید تلنگر به کارهای زمین مانده باشد.
- کارشناس مذهبی واتیکان: مبارزه کردن با جهالت از اهداف مشترک دانشگاه‌های کاتولیک و اسلامی است.
- کاردینال هنری دولهوک تبیین کرد: مراحل تربیت روحانیون و پدران دینی
- کاردینال روبرت لوگال تشریح کرد: انتقال ایمان و عقیده از طریق شعر و موسیقی.
- حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی تشریح کرد: «الگو دهی» یکی از روش‌های مهم اسلام برای تربیت.
- سومین پیش نشست تخصصی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی برگزار شد.
- محمد مهدی طهرانچی: تربیت دینی با بهره‌مندی از منابع وحی محقق می‌شود.
- آیت الله محمد هادی عبدخدایی: عدالت و مهرورزی محور تربیت اسلامی است.
- کاردینال ونسانفلوردی: برای تعلیم و تربیت باید به دنبال مقتضیات زمان بود.
- به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سومین پیش نشست تخصصی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان برگزار می‌شود.