حمیدرضا آیتاللهی در دومین نشست کنفرانس بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که امروز با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان برجسته دینی در داخل و خارج از کشور در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین تجربیات روش تربیت دینی در مجتمع هدایت میزان پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تغییر در حوزه تعلیم و تربیت هستیم و اگر ما متوجه این امر نشویم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: امروزه تعلیم و تربیت با روشهای سنتی اثر خود را از دست داده است و در حال حاضر برای فهم بسیاری از مسائل، ابزارهای زیادی همچون تلویزیون، شبکههای مجازی اینترنت و... وجود دارد.
رئیس مجتمع آموزشی هدایت میزان تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت دیگر اطلاعات مهم نیست بلکه پردازش اطلاعات و قدرت استفاده از مطالب دینی و علمی اهمیت دارد، آمار بیکاری ما ناشی از نبود سواد مالی، مدیریت و حقوقی است.
وی یکی از آسیبهای آموزش و پرورش فعلی را وجود گزینههای فراوان برای کودکان دانست و گفت: ما به جای اینکه تمام فشارهای خود را بر ارائه یک امر مناسب علمی بگذاریم، باید تمام تلاش خود را صرف این موضوع کنیم که فرزندان ما قدرت انتخاب مناسب را داشته باشند. این کار نیاز به تمرین دارد و میبایست در دوران تحصیل شرایط این انتخاب برای آنان فراهم شود.
وی در ادامه به اصول یازدهگانه روشهای جدید در حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اصول تقید به ارزشهای دینی و التزام به مناسک مذهبی هویت ملی، کرامت انسانی، پرورش خلاقیت، کشف و پرورش خلاقیت، کشف و پرورش استعدادهای نهفته، توجه به تفاوت های فردی، یادگیری مبتنی بر تلاش، توجه به کار گروهی، توجه به انگیزه های درونی و حس مسئولیتپذیری، آزادی عمل حداکثری و اصل شادابی و نشاط از جمله اصول روشهای جدید در حوزه تعلیم و تربیت است.
وی همچنین میهن دوستی و سلحشور، با شخصیت و محترم، خلاق و سازنده، مستعد و درخشنده، مستقل و خودراهبر، باسواد و ماهر، مفید و موثر در اجتماع، مسئولیت پذیر و پیگیر، آزاد اندیش و انتخاب گر و پر نشاط و پر کار را از ویژگیهای متربی دینی برشمرد.
آیتاللهی در ادامه به تبیین رویکرد تربیتی در دوره پیش از دبستان پرداخت و افزود: رشد و صیانت از قوای بدنی و ارتقا نظام، فعال بودن و سازندگی، رشد ذهنی، رشد و ارتقا نظام عاطفی و رفتار اجتماعی، رشد مهارتهای کلامی طیب و انس با باورها و گرایشهای زیبا و شعائر دینی جهت آمادگی برای پذیرش آزادانه و آگاهانه دین از جمله اهداف و رویکردهای تربیتی در دوران پیش از دبستان است.