حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان در دومین نشستِ تخصصی نخستین کنفرانس بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی، که امروز با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان برجسته دینی در داخل و خارج از کشور در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان مفاهیم قرآنی و تربیت دینی پرداخت و عنوان کرد: امروزه در بحث تعلیم و تربیت تزکیه مقدم بر تعلیم کتاب و حکمت قرار گرفته است.
وی ابراز کرد: پیامبران آیات الهی را در برابر رویت فکری و بصری انسان قرار دادند تا جایگاه خود را در نظام آفرینش بشناسند، آیات الهی معرفت و شناخت خداوند است و نخستین موضوعی که در تعلیم و تربیت دینی و ادیان ابراهیمی مطرح بوده، مبحث خودشناسی و خداشناسی است.
وی بیان کرد: انسان با تلاوت آیات قرآن جایگاه خود را میشناسد وهدف این است که در مقام تزکیه خود را بیارآییم و در جایگاهی قرار گیریم که فضایل را افزایش و رذایل را در خود کاهش دهیم.
وی افزود: آنچه که در دوران کودکی باید اتفاق بیفتد، پرورش حس مذهبی است. ما باید در کودکانمان این حس را با تلاوت آیات قرآن تناسبسازی کنیم و تزکیه و تعلیم آنان را با حس و عواطف مذهبی شروع کنیم. بدون احساسات و عواطف آموختن به کودکان معنایی ندارد زیرا کودکان احساس و عواطف خود را در قالب بازی نشان میدهند و درحین بازی میتوانند محبت، قهر و یا خشم خود را ابراز کنند.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به قدسی کردن آموزش و تربیت گفت: باید پس از گذراندن دوران ابتدایی درک دینی را در کودکان توسعه دهیم و احساس را به درک دینی منتقل کنیم. یکی از ویژگیهای جدی دوران نوجوانی استدلال طلبی فرزندان است از این رو باید آموزههای دینی را با نوعی استدلال برای آنان بیان کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در دوران جوانی باید این درک به یک نوع معرفت مبتنی شود و برون داد آن این است که ما با حس مذهبی عواطف جوانان را تعریف و ذهن آنان را تهییج کنیم تا قانع کننده باشد.