در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان برجسته دینی داخل و خارج کشور در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد
عنوان کرد: تعلیمات دینی ابعاد مختلفی دارد که مهمترین بعد آن مبتنی بر آموزههای دینی است، در تعلیمات مسیحی آموزش مبتنی بر انجیل است و بستگی به آموزگار و یادگیرنده دارد.
وی افزود: بر طبق آموزههای مسیحی اگر انسانها به یکدیگر نزدیک شوند در واقع به خدا نزدیک شدهاند؛ بنابراین تعلیم آموزههای دینی در اولین گام در خانواده صورت میگیرد؛ از این رو اگر خانوادهها دینمدار و مؤمن باشند، کافر و ملحد در جامعه وجود نخواهد داشت.
آنتوان حکسور ادامه داد: متأسفانه امروزه یکی از حلقههای مفقوده در غرب نبود خانوادههای دین مدار است و این موضوعی است که در کلیساها مشاهده میشود و بزرگان دین به دنبال یافتن راه حلی برای این آسیب هستند.
این فعال حوزه تربیتی کشور لبنان، اظهار کرد: گروهی دیگر که توجهی به مقوله ایمان ندارند معتقدند که آموزش و پرورش و در گام بعد مدرسه تأثیر زیادی در رفتارهای دانش آموزان دارد و این وظیفه را بر دوش معلمان نهادهاند. اگر معلم مؤمن و با ایمان باشد، دانشآموز با ایمانی تربیت میشود و این بستگی به معلم دارد که آموزهها را به دانشآموزان عرضه میدارد.
در ادامه این نشست «سعیده سراج» از فعالان تربیتی کشور مالزی با ارائه مطالعات خود در خصوص آموزش دینی از طریق تکنولوژی در فنلاند اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم که مردم وابستگی شدیدی به اینترنت پیدا کردهاند و به نوعی بخشی از زندگی و هویت شخصیت آنها شده است.
وی از جمله چالشهای سیستم آموزش را چگونگی انتقال مفاهیم و نحوه ارائه آن به یادگیرنده ذکر کرد و گفت: یکی از مدلهای آموزشی، کلاسهای آنلاین یا غیرحضوری است که در کشورهای هند، آمریکا و مالزی اجرا شده و باعث افزایش خلاقیت در دانش آموزان شده است و موجب حل بسیاری از مشکلات تعلیم و تربیت میشود.