آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور در افتتاحیه نخستین کنفرانس بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که با حضور اندیشمندانی از داخل و خارج از کشور و از ادیان مختلف در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دو میلیارد و ۲۰۰میلیون از افراد بشریت مسیحی هستند و بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ نفر هم مسلمانان هستند که در تمام قارههای دنیا زیر چتر ادیان ابراهیمی و توحیدی قرار دارند.
به گفته این استاد سطوح عالی حوزههای علمیه، طبق آخرین گزارشهای جمعیتی که در جغرافیای ادیان ارائه شده است، قریب به ۴ میلیارد بشر که نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل میدهد هم اکنون در ادیان ابراهیمی زیست ایمانی و دینی دارند.
وی با بیان اینکه حلقهها و حوزههای تخصصیتری را می توان در گفت و گوی دینی پایهریزی کرد، گفت: گفت و گوی دینی را میتوان بسط و گسترش داد تا عرصهها و پایههای جدید برنامهریزی کرد که از جمله آن مفهوم تربیت به معنای عام و تربیت دینی به معنای خاص است.
آیت الله اعرافی در ادامه بر تشکیل جبهه مشترک میان ادیان ابراهیمی تأکید کرد و گفت: جبهه مشترک میان ادیان ابراهیمی از اهمیت بالایی برخوردار است و به نحوی میتوان در ابعاد مختلف توسعه داد.
وی تصریح کرد: همانطور که ما اصول مشترک انسانی داریم که همه انسانها را به هم پیوند میدهد، در جبهه ادیان ابراهیمی هم یک جبهه مشترک در معنای عام است.
وی افزود: هر چه از دایرههای عامتر به دایرههای خاصتر حرکت می کنیم، مشترکات بیشتر نمود پیدا میکند.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: جبهه مشترک ایمانی و فرهنگی و علمی در دایره ادیان ابراهیمی را میتوان بسیاراثرگذار و موثر در عصر معاصر دانست، زیرا نیمی از جمعیت بشر و تمدن های بشری را به خود اختصاص داده است.
به گفته رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی، هنگامی می توانیم به جبهه مشترک در ادیان ابراهیمی بیاندیشیم که به مشترکات در این حوزه قایل باشیم کهمی توان نظامی را مبتنی بر تربیت دینی پایه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به یک نظام مبتنی بر تربیت دینی سه نظریه وجود دارد، نظریه اول در این حوزه قایل به این امر است که نباید به یک نظام تربیتی بین ادیانی اندیشید. نظریه دوم هم بیان می کند که مشترکات ادیان ابراهیمی برای آنکه ما را به نظریه واحد و نظام مشترک برساند چندان واحد نیست و اگر در حوزه هایی مشترکاتی است بیشتر شکل اشتراک لفظی دارد.
مدیر حوزه های علمیه کشور کلام و الهیات، اخلاق و ارزش های مشترک آن، حقوق و فقه مشترک و اندیشه های تاریخی و تمدنی مشترک را حوزه های معرفی کرد که می توان در حوزه ادیان ابراهیمی به جبهه مشترک رسید.