دکتر فاطمه موحدی پارسا در نشست تخصصی «همایش بینالمللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی» گفت: یکی از موضوعات مطرح امروز چگونگی تربیت دینی فرزند است.
وی تصریح کرد: یکی از راههای تربیت، تربیت دینی کودکان براساس آموزههای قرآن کریم و اسوههای معرفی شده در این کتاب آسمانی است.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآن ما را به تربیت دینی دعوت کرده است، اظهار کرد: مگر میشود که قرآن ما را دعوت کند برای رسیدن به مقام انسانیت و کمال ولی الگو و اسوهای کامل برای رسیده به این هدف به ما معرفی نکند.
موحدی پارسا افزود: حضرت ابراهیم(علیه السلام) و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در قرآن کریم به عنوان دو الگو و اسوه از انسان کامل به ما معرفی شدهاند که ما باید از آنها الگو بگیریم تا به مقام انسانی برسیم.
وی اظهار کرد: در تربیت دینی آنچه انسان را به کمال میرساند عمل صالح است. یکی از کارهایی که در قرآن به عنوان عمل صالح معرفی شده ایمان به خداست. ایمان به خدا در رأس اعتقادات هر مومنی قرار دارد. انفاق و نماز از دیگر اعمال صالح است که در آیات ابتدایی سوره بقره به آن اشاره شده است.
مدل تربیتی دینی با اتکا برآموزههای قرآنی
دکتر هانی محمودی نیز در این نشست به بررسی موضوع «مدل تربیتی دینی نخبگان با اتکا بر آموزههای قران کریم» پرداخت و گفت: افراد نخبه در کشو ما باید از همان ابتدا با سبک زندگی اسلامی بر اساس دستورات قرآن آشنا شوند.
وی افزود: ما باید نخبگان را از پایه طوری تربیت کنیم که متناسب با سطح انتظارات ملی پیش بروند.
محمودی با بیان اینکه تربیت نخبگان و همچنین جوانان باید با توجه به شرایط جامعه باشد، اظهار کرد: در امر تربیت دینی مقایسه جوانان امروزی با جوانان دورههای قبل و تعریف و تمجید از آنها جوان را دچار فاصله و عدم درک درست از مفهوم تربیت دینی میکند چرا که خود را در برابر تواناییهای آنها ناتوان میبیند.
وی عنوان کرد: یکی از راههای تربیت دینی نخبگان با استفاده از آموزههای قرآنی، معرفی شخصیتهای قرآنی و بازگو کردن داستانهای اخلاقی-تربیتی قرآن به آنهاست.
این پژوهشگر علمی ادامه داد: در قرآن کریم 122 قصه اخلاقی-تربیتی مثل داستان اصحاب کهف، داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام)، ساحران زمان فرعون و ... وجود دارد که بازگو کردن این داستانها نقش مؤثری در تربیت دینی نخبگان علمی دارد.
زمینههای تربیتی زیارت با اتکا بر آموزههای اسلامی
در این نشست حجتالاسلام وطندوست به ارائه چکیدهای از مقاله علمی خود در باب «زمینههای تربیتی زیارت با اتکا بر آموزههای اسلامی» پرداخت و بیان کرد: زیارت آثار و برکات زیادی در زندگی انسان دارد. متاسفانه برخی از مسلمانان که به درستی با فرهنگ ناب اهلبیت(علیهم السلام) آشنا نیستند، زیارت را به نوعی شرک میدانند و زائر حرمهای مطهر معصومین(علیهم السلام) را مشرک میخوانند. در صورتی که زیارت نه تنها با توحید و یکتا پرستی منافاتی ندارد، بلکه بلکه مکمل توحید نیز هست.
وطندوست با بیان اینکه اولین نکته در زیارت نیت کردن است، اظهار کرد: بر اساس آموزههای دینی برای انجام هر عمل عبادی باید در ابتدا نیت کنیم و با توجه به عبادی بودن امر زیارت برای انجام آن داشتن نیت لازم و ضروری است.
وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که زیارت مکمل توحید است این است که زائر به خاطر انتصاب مزور به خداوند او را زیارت میکند و در هنگام خواندن زیارتنامه میگوید:«السلام علیک یا ولی الله، السلام علیک یا خلیفه الله و ...» به عبارتی زائر میخواهد بگوید من امام را به این دلیل که ولی خدا، خلیفه خدا و ... است زیارت میکنم.
این پژوهشگر اسلامی یکی دیگر از آداب زیارت را گفتن 33 مرتبه الله اکبر قبل از ورود به مشاهد مشرفه دانست و ابراز کرد: زائر ممکن است هنگام ورود به مشاهد مشرفه با دیدن شکوه معنوی آن مکان مقدس و شور و اشتیاق زائران برای زیارت امام معصوم(ع) یک لحظه از یاد خدا غافل شود، به همین خاطر گفته شده قبل از تشرف این ذکر شریف را به زبان جاری کنید.