نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/12/18     ساعت:   14:52:38
بازدید:   151
 
 
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست تخصصی «توسعه علوم اخلاقی در تاریخ معاصر» برگزار شد.

نشست تخصصی «توسعه علوم اخلاقی در تاریخ معاصر» به همت گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.


دکتر احد فرامرز قراملکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی «توسعه علوم اخلاقی در تاریخ معاصر» که به همت گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان برگزار شد، به تبیین میراث پیشینیان در دانش اخلاق پرداخت.

وی گفت: پژوهش‌های اخلاقی و علم اخلاق در میراث پیشینیان رشد بسیاری داشته است و بر همین اساس، مشرب‌های گوناگون و رویکردهای مختلف اخلاق در دوره اسلامی شکل گرفته است.

قراملکی به طبقه‌بندی جریان‌های اخلاق اشاره و عنوان کرد: اخلاق فلسفی که متأثر از ارسطو و افلاطون است، اخلاق درون دینی و درون سلوکی و اخلاق تلفیقی و التقاطی از جریان‌های اخلاقی به شمار می‌رود.

استاد دانشگاه تهران گفت: مکاتب اخلاقی همچنین به اخلاق سلامت محور، کمال محور و وظیفه اخلاقی به معنای رعایت حقوق دیگران قابل طبقه‌بندی است. جریان اخلاق سلامت محور، اخلاق را ضامن سلامت می‌دانند و جریان کمال محور، مراد این است که اخلاق و سعادت ما در گرو کمال است.

وی در ادامه به رشد اخلاق پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: از سده دهم تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد، توسعه و پیشرفت دانش‌هایی مانند فقه، اصول، فلسفه و عرفان نظری بودیم که این رشد با دغدغه پویایی مطرح شد؛ اما متأسفانه دغدغه کارآمدی برای بحث اخلاق وجود نداشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و نیاز رشد علم اخلاق به وجود آمد. از این دوران به طور جدی توجه به دینداری و رفتار ارتباطی بنده با خدا رشد یافت و این زمینه فراهم آمد تا ما در خصوص اخلاق پژوهش کرده و برای آن علم و ضابطه ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: دومین زمینه، توجه به تربیت بود که می‌بایست جامعه نوپای اسلامی، تربیت را جدی بگیرد و این توجه به تربیت، زمینه رشد دانش اخلاق را در زمینه خردسالی و نوجوانی فراهم آورد. زمینه دیگر، نیاز به اخلاق حرفه‌ای و سازمانی بود که این زمینه به برکت انقلاب اسلامی فراهم شد تا علم اخلاق بتواند رشد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به نمونه‌های رشد دانش اخلاق پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد، دانش اخلاق پزشکی است که دانشجویان در کنار علم پزشکی، اخلاق پزشکی را می‌آموزند، رشد اخلاق حرفه‌ای با گرایش اخلاق سازمانی و جامعه‌شناسی اخلاق با گرایش ایران معاصر از جمله نمونه‌های دیگر رشد دانش اخلاق پس از پیروزی انقلاب است.





اخبار مرتبط