مهدی خواجه پیری در دیدار با حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به بیان تاریخچهای از ورود فرهنگ تشیع و زبان فارسی به شبه قاره هند پرداخت و اظهار کرد: اسلام از شمال توسط ایرانیان و از جنوب توسط بازرگانان وارد شبه قاره هند شد و روی فرهنگ، اخلاق و منش زندگی مردم این منطقه و حتی در غیر مسلمانان تاثیر فراوانی گذاشت.
خواجه پیری خاطرنشان کرد: مسلمانانی که وارد شبه قاره هند شدند، همواره و در همه حکومتها یک زندگی مسالمتآمیز با غیر مسلمانان داشتند و علما، اندیشمندان و شعرا از جمله مهاجران ایرانی بودند که توانستند در هندوستان حکومتهای محلی تشکیل دهند.
مدیر عامل مرکز میکروفیلم نور در کشور هند، هند را بزرگترین مرکز علمی در دهههای گذشته ارزیابی کرد و افزود: دهههای گذشته هند از بزرگترین مراکز علمی جهان بود که فقط توسط یکی از مدارس هند به نام مدرسه الواعظین بیش از 600 مبلغ به کشورهای آفریقایی اعزام شدند و بیش از دو میلیون به تشیع گرویدند.
وی وضعیت کنونی شیعیان در هند را نامطلوب توصیف کرد و گفت: در 50 سال پیش هر منطقه و محلهای از مناطق شیعی هند، برای هر دو هزار یا سه هزار نفر یک مجتهد وجود داشت، اما اکنون سیر نزولی عجیبی در تشیع هند به وجود آمده که حتی نمیتوانیم آمار درستی از شیعیان بدهیم و امروز طلبهای در مدرسه الواعظین هند یافت نمیشود.
مدیر مرکز فرهنگی، هنری نور در دهلی نو در ادامه ضعف امکانات در هندوستان را عامل عدم اعزام مبلغ در این کشور دانست و افزود: متأسفانه آن عظمت و قدرت علمی شیعیان در هند به قدری تضعیف شده که حتی در برخی از مناطق هند، بدون نماز خواندن جنازهها را دفن میکنند و با توجه به ضعف امکانات هم مبلغی به هند فرستاده نمیشود.
وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص تشیع در هند بیان کرد: متأسفانه اقدامات مورد رضایت مقام معظم رهبری در هند خصوصا در مورد شیعیان انجام نشده است.
وی در ادامه افزود: گنجینه عظیمی از نسخ خطی اسلامی در هندوستان موجود است که باید شناسایی و حفظ شود. بررسی و احیای نسخههای خطی قدیمی نقش مهمی در احیای دوباره تمدن اسلامی و مجد وعظمت اسلام دارد.