حجت الاسلام دکتر مجتبی الهی خراسانی، به چارپوب، نظریه ها و راهبردهای مراکز آموزشی دینی مسیحی برای ترویج سبک زندگی اشاره و ابراز کرد: چارچوب نظری این بحث، نخست به این موضوع میپردازد که جهانی شدن موجب شده تا بسیاری از چالشهای اجتماعی و فرهنگی ملل با یکدیگر مشترک باشد و اسلام و مسیحیت دو دینی هستند که از جهات بسیاری با یکدیگر قرابت دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: صرف نظر از آموزههای مشترک اخلاقی بین اسلام و مسیحیت احساس قرابت عالمان مسلمان به عالمان مسیحی به این درک مشترک کمک شایانی میکند؛ انسان مدرن و پسا مدرن مختصاتی پیدا کرده که اگر چه اکتسابی است، اما این ویژگیها او را متفاوت با نسل قبل کرده است.
وی بیان کرد: استمرار راهبردهای پیشین تعلیمی در اسلام و مسیحیت برای نسل جدید، باید مورد بازبینی قرار گیرد و تجربه ایران اسلامی که دست کم از دوران صفویه تا امروز سعی دارد دین را از ابعاد مختلف وارد جامعه کند شایان توجه است.
حجتالاسلام والمسلمین الهی خراسانی افزود: اشتراک تجربه های مشترک و عرضه آن بسیار مهم است و مطالعه دقیقتر این تجربه ها میتواند به عنوان پروژه هایی پژوهشی تعریف شود؛ بنیاد پژوهشهای اسلامی، اثری را در همین راستا با عنوان «دیگر دوستی» منتشر و عرضه کرده است.
وی اضافه کرد: همچنین این مرکز علمی - پژوهشی، موخذشناسیهای خیلی خوبی را در رابطه با آموزههای مسیحیت به زبانهای مختلف تدوین کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه در تجریه دو سه دهه اخیر ایران مسیرهایی برای بهبود سبک زندگی معنوی پیموده شده است، گفت: برای ما این پرسش مطرح است که آیا تجربههای مشابه مسیحیت در اروپا، موفقیتآمیز بوده است یا خیر؟
وی افزود: در این سالها چند تلاش متمرکز صورت گرفته است؛ نخست تجربه معنوی و مذهبی از مناسبتهای دنیای مدرن که در ایران برای تمام روزهای مهم بینالمللی یک روز خاص مشخص شده که با الگوهای معنوی گره خورده است؛ برای نمونه، به جای روز بین المللی زن در ماه مارس، میلاد حضرت زهرا(س) به عنوان بزرگداشت روز زن اعلام شده است که حتی خانوادههای غیر مذهبی نیز این روز را گرامی میدارند.
معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی نیز در ادامه خاطر نشان کرد: روز اعتکاف و حضور جوانان در این مراسم سه روزه، رویداد جهانی پیاده روی اربعین و.. از دیگر مناسک مذهبی در ایران بشمار میرود.
کاردینال پروفسور میشل دوبست نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ما درد مشترک با هم داریم، گفت: هدف تعلیم و تربیت بسیار مهم است؛ انسان تصویری از پروردگار است و از این رو تربیت باید بر این محور باشد که انسان شبیهتر به خدا باشد؛ پروردگاری که تصویری از خودش را به انسان عطیه داده است؛ در نخستین گام باید، همانند آفریننده و ابداعکننده آزادی، از ویژگی شنوندگی برخوردار باشد و دردهای مردم را گوش دهد.
وی ادامه داد: تصویر آفریننده بودن و شنونده بودن بسیار مهم است؛ اگر کسی این دو تصویر را نداشته باشد، تبدیل به انسانی خودخواه میشود.
این کاردینال فرانسوی، روح مقدس که معجون عشق است را سومین عطیه خداوند به انسان دانست و گفت: پروردگار به همه ما انسانها این گونه مینگرد که دوست کوچک اوییم؛ ما نیز این تصویر را باید داشته باشیم؛ ما باید بدانیم در حوزه خلقت نباید سلطهگر و سلطهجو باشیم و معجون عشق میتواند این رابطه را شکل دهد.
وی خاطر نشان کرد: جوانان باید تصویری ملکوتی پیدا کنند؛ هدف از تربیت قداست یافتن است و قداست هم از آن کسی است که زندگی را دوست دارد.
میشل دوبست در ادامه به ویژگی جهان مدرن اشاره کرد و گفت: جهان مدرن دارای ویژگی تحول است که این تحول عجیب و سرعت این تحول بسیار مهم است.