نویسنده:   غلامرضا کحلکی     تاریخ نگارش:   1398/07/11     ساعت:   16:34:18
بازدید:   33
 
 
دانشيار جامعه‌شناسی دانشكده اقتصاد مطرح کرد: تربیت اسلامی بهترین راه برای پرهیز از آسیب‌های فردی و اجتماعی در جامعه است

سيد سعيد زاهد زاهداني در نخستین نشست جامعه‌شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی که به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: برای پرهیز از آسیب‌های فردی و اجتماعی بهترين راه تربیت مطابق با منطق اسلامی و شناخت ابزار آن است.


 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، سيد سعيد زاهد زاهداني دانشيار جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی اجتماعی دانشكده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شيراز، در نخستین نشست جامعه‌شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی که به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به ارائه مقاله‌ای با موضوع «نظریه‌پردازی آسیب‌های اجتماعی» پرداخت.
وی بابیان اینکه عمل هر فرد و جامعه مبتنی بر اراده فردی و اراده جمعی شکل می‌گیرد، گفت: اراده فردی محصول سیاست‌گذاری خود فرد و اراده جمعی محصول سیاست‌گذاری اجتماعی است؛ ازاین‌رو اراده انسان معطوف به دریافت‌های او از جهان اطراف است و اراده جمعی بر اساس دریافت‌های به توافق جمع رسیده شکل می‌گیرد؛ دریافت‌ها در افراد بر اساس شناخت شکل می‌گیرند.
 
زاهدانی به منشأ آسیب‌های فردی اشاره کرد و گفت: انسان بر اساس اراده، اراده‌ها بر اساس باور، باورها بر اساس ادراکات و دریافت‌ها و ادراکات و دریافت‌ها مبتنی بر شناخت او از عالم خارج است.
وی بابیان اینکه شناخت با سه ابزار حس، عقل و قلب به دست می‌آید، اضافه کرد: از سن 7 سالگي تا سن بلوغ، عقل مدیریت دریافت‌ها را به عهده می‌گیرد؛ در اين سنين است که شخص با استفاده از مدل جمع‌بندی و دسته‌بندی دیگران و با كمك مفاهيم و ساختارهاي زباني دسته‌بندی و جمع‌بندی‌های خود را تنظیم می‌کند. از سن بلوغ به بعد تا 21 سالگي، سنين تنظيم دريافت‌هاي سه‌گانه ذکرشده با قوه اختيار است؛ از سن بلوغ به بعد نیز قوه اختيار در انسان رشد مي‌کند.  
زاهداني تصریح کرد: در سنين 14 تا 21 سالگي بايد نهايت دقت دررسیدن به هماهنگ‌ترين انتخاب دريافت و رفتار را داشته باشيم. والدين بايد اين هماهنگي را به‌صورت منطقي از سنين خردسالي به فرزندان خود بياموزند و مواظب باشند رفتارشان کمترين تناقض را داشته باشد.  
وی در ادامه به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: فرهنگ هر جامعه را مي‌توان به سه لايه بنيادي، تخصصي و عمومي تقسیم کرد. فرهنگ بنيادي ريشه‌هاي اصلي فرهنگ و جهت کليه عناصر فرهنگي را معين مي‌کند. فرهنگ تخصصي زمينه اجراي اهداف فرهنگ بنيادي را تبيين و روشن مي‌کند و فرهنگ عمومي بخش عملياتي و اجرائي نظام فرهنگي است
دانشیار دانشگاه شیراز بابیان اینکه براي رسيدن به شناخت كامل از يك موضوع، لازم است ابعاد حسي، عقلي و قلبي آن دريافت شود، گفت: براي شناخت هر فرهنگ و لايه‌هاي آن نيز نیاز است ابعاد حسي، عقلي و قلبي آن شناسایی شود.