نویسنده:   غلامرضا کحلکی     تاریخ نگارش:   1398/08/01     ساعت:   20:26:29
بازدید:   41
 
 
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ ششمین جلد از کتاب «تنبيهات حول المبدأ و المعاد» منتشر شد

ششمین جلد از کتاب «تنبيهات حول المبدأ و المعاد»، به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد.



به گزارش اداره روابط عمومی و بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، این اثر به قلم آيت‌الله حاج ميرزا حسنعلى مرواريد، تألیف شده است و خلاصه‌‌اى از درس‌‌هاى معارف ايشان است كه در دوره‌‌هاى متعدد به تدريس آن‌ها پرداخته و بنا به خواهش تنى چند از شاگردانش، آن را به‌صورت كتابى مستقل به رشته تحرير درآورده است.
کتاب «تنبيهات حول المبدأ و المعاد» با موضوع الهیات و معاد است که به زبان عربى به چاپ رسیده است، این اثر با استفاده از قرآن و روايات اهل‌بیت (ع) به معرفى عقايد شيعه می‌پردازد. این اثر مشتمل بر امور اعتقادی است که ارتباط وثیقی بامعرفت الله دارد و همچنین مرتبط بامعرفت نفس است که موجب معرفت الله می‌شود و به این موضوع می‌پردازد که معرفت از کجا آمده و در کجاست و به‌سوی کجا روانه می‌شود.
این کتاب با دربرداشتن آیات مبارکه قرآن و روایات معصومین (ع) دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست استفاده و کمک گرفتن از آیات و روایات در تبیین و وضوح حقایق و آگاهی از استدلالات و براهینی که عقل به نحو استقلال به آن دست پیدا می‌کند و آیات و روایات نقش مؤید را برای این براهین عقلی ایفا می‌کند و دوم استفاده از آیات و روایات و تمسک به آن‌ها درجایی که راهی برای اثبات حقائق غیر از راه وحی وجود ندارد.
این كتاب، شامل دو بخش با عناوین «تنبيهاتى در سرآغاز هستى» و «تنبيهاتى در سرانجام هستى» است که در بخش نخست به مباحثی همچون، ضرورت برهان، برهان در قرآن كريم، حجيت ذاتى علم و عقل، انكار يا تشكيك بعضى اخباریون در حجيت عقل، عقل و نفس از ديدگاه فلاسفه و از ديدگاه قرآن و حديث، حقيقت علم، شواهد تغاير نفس باعقل و علم، نگاهى به اقسام و تعريف علم، علم در احاديث، دو تذكر پيرامون حقيقت عقل و رابطه آن با علم، يادآورى‌هايى درباره عقل و... پرداخته‌شده است.
در بخش دوم نیز موضوعاتی ازجمله، معاد در مكتب اهل‌بيت (ع)، نكاتى پيرامون معاد، دلايل عقلى و نقلى معاد، معاد روحانى و جسمانى در كلمات بزرگان، آيات معاد جسمانى، روايات معاد جسمانى، ماده اصلى آفرينش انسان، آب ماده اصلى جهان آفرينش، ماده اصلى خلقت علم و حيات ندارد، تقسيم ماده اصلى به عليون و سجين، جهان سايه‌ها و كالبدها، هر روح بدنى مناسب دارد، پيمان عالم ذر، امتحان مردم در عالم ذر، جايگاه آدم (ع) و... تبیین شده است.