نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1398/09/03     ساعت:   11:57:52
بازدید:   795
 
 
به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی؛ کرسی ترویجی نگاهی نو به اسماء الحسنی در پرتو آیات قران کریم برگزار شد

کرسی ترویجی «نگاهی نو به اسماء الحسنی در پرتو آیات قرآن» به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.


 به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا نوری پژوهشگر گروه قرآن بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این جلسه به ارائه مقاله ای با موضوع «نگاهی نو به اسماء الحسنی در پرتو آیات قرآن» پرداخت و عنوان کرد: خداوند انسان را آفریده و پیامبران و کتب الهی را ارسال کرده تا انسان هدایت شود.
وی با بیان اینکه واژه غفور 91 مورد در قرآن آمده است ابراز کرد: خداوند متعال دارای صفات بیشمار و نامحدودی است که یکی از این صفات غفور است. غفور بودن خداوند معنایش این نیست که خوف و رجایی وجود نداشته باشد.
این پژوهشگر ادامه داد:  خداوند در آیه شریفه سوره زمر ایه 53 دریای رحمت و مواج غفرانش را به بندگاش اعلام می کند. و می فرماید: «ای کسانیکه نسبت به خودتان ستم کردید از رحمت خدا مایوس نشوید خداوند غفور و رحیم است» با توجه به این آیه است که انسان ها در رحمت الهی غرق می شوند و حضرت علی نیز می فرمایند: این آیه به عنوان وسیع ترین آیه است زیرا بدون هیچ  قید و شرطی ما را دعوت کرده که از این صفت الهی بهره ببریم.
حجت الاسلام نوری با بیان اینکه  درگاه الهی جای یاس و نامیدی نیست و بندگان همواره باید به عفو بخشش پروردگار امیدوار باشند، گفت: خداوند خودش را توصیف به غفور و رحیم بودن می کند که هر دوصفت، در مقابل ناامیدی انسان قرار می گیرد.
 وی خاطر نشان کرد: چون ذات الهی غیر محدود است اوصاف او نیز نامحدود است پس صفت غفران و رحمت که از اوصاف خداوند است، نامحدود است.
 این پژوهشگر قرآنی غفران را  ستر و پوشش معنا کرد و گفت:  غفور از آثار وضعی ناپسند جلوگیری می کند و گناهان و سیئات را به خوبی ها و حسنات تبدیل می کند.
محسن رجبی قدسی یکی دیگر از پزوهشگران بنیاد پژوهش های اسلامی نیز در ادامه به نقد مقاله ارائه شده در این جلسه پرداخت و عنوان کرد: اگر بخواهیم اسلام را به سه دوره تقسیم کنیممی توانیم بگوییم، اسلام ابراهیمی دوره خدا پرستی، اسلام محمدی دوره خداشناسی و اسلام حسینی دوره خدا دوستی است.
وی اظهار کرد: این سه دوره باید با هم باشد تا بحث توحید و اسماء الحسنی که منبع عظیم خدا پرستی و خدا شناسی ،منجر به خدا دوستی شود و سعادت و کمالی که ما می خواهیم به آن دست یابیم بدون این سه دوره امکان پذیر نیست.
رجبی قدسی با بیان اینکه اسماء الحسنی یک اصطلاح قرآنی است ادامه داد: بحث کاربردی اسماءالحسنی بسیار مهم است اما متاسفانه در جامعه کنونی کمتر به آن پرداخته شده وجای اسما الحسنی در زندگی برخی از مومنان خالی است. باید اسما الحسنی در تار و پود زندگی ما جریان داشته باشد.
وی افزود: ما باید بصیر بودن، غفور بودن و حکیم بودن خدا را به عینه  در زندگی روزمره خود مشاهده کنیم و تا حد توان به سمت این صفات حرکت کنیم و این تاوصاف الهی برخوردار شویم.
دکتر محمد رضا بهادری پژوهشگر گروه قرآن دیگر منقد این جلسه نیز ضمن اشاره به مزیت های این مقاله گفت: مزیت های پژوهش توجه به روایات همجوار است و ما صدای نویسنده را از لا به لای این پژوهش می شنویم.
وی گفت: نویسنده با توجه به  تفاوت های معنایی عفو و غفران توجه به مباحث روانشناسی کرده است.
اما مواردی که نیازمند تامل دوباره است، اشکالات نگارشی محتوایی است.