آیت الله استادی در نشست علمی «مروری بر اندیشهها و میراث قرآنی شهید قاضی نورالله شوشتری» که در سالن نشست شیخ طوسی نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، عنوان کرد: ما سه گونه تفسیر داریم؛ تفسیر روایی، تفسیر عرفانی و تفسیر جامع.
وی ابراز کرد: تفسیر جامع تفسیری است که دربردارنده همه چیز است و هر چه باید باشد در این تفسیر است، آثار مرحوم قاضی نورالله شوشتری، نشان میدهد که ایشان در حدود 20 رشته مهارت داشته اند و تفسیری جامع را به مخاطبان ارائه کردهاند.
آیتالله استادی ادامه داد: حدیث، کلام، فلسفه، ادبیات، هندسه و... در تفسیر کشف القناع قاضی نورالله شوشتری دیده می شود که هم در تمام این رشتهها رساله دارد و مباحث فقهی را نیز در این تفسیر مطرح کرده است.
وی افزود: برخی از کتابها از جمله «مجالس المومنین» و «احقاق الحق» از آثار مرحوم قاضی نورالله شوشتری، دارای نسخ خطی زیادی هستند که نشانگر این است، این آثار بسیار در دسترس علما بوده و از این رو نسخههای خطی زیادی دارد؛ پر واضح است که هر کتابی که نسخه خطیش فراوان باشد، آن اثر در بین مردم بسیار مطرح بوده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: چه خوب است که تفسیر کشف القناع که در5 جلد به چاپ رسیده است، توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در شمارگان زیاد تکثیر شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید آثار بیشتری تحقیق و تصحیح شود، خاطر نشان کرد: ما باید روزبروز کارهای قدما را عرضه کنیم که برای دستیابی به این مهم لازم است مطالعات و مراجعات به آثار قدما بیشتر شود و صرف چاپ کتاب فایده ای ندارد.