نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1398/09/12     ساعت:   15:20:43
بازدید:   705
 
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجار زادگان: قاضی نورالله برترین متکلم در میان متکلمان شیعه است

استاد دانشگاه تهران گفت: اگر وظیفه کلام را در دفاع از ساحت دین، فکر و اندیشه و متکلم را مدافع ساحت اندیشه و فکر بدانیم ، قاضی نورالله برترین متکلم در میان متکلمان شیعه است. به گزارش اداره روابط عمومی بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی …


حجت‌الاسلام‌والمسلمین فتح‌الله  نجار زادگان  در  نشست علمی «مروری بر اندیشه‌ها و میراث قرآنی شهید قاضی نورالله شوشتری» که در سالن نشست شیخ طوسی نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، عنوان کرد: مجموعه »تفسیر کشف القناع« شهید قاضی نورالله شوشتری  بخش محدودی  از یک طرح بسیار کلان است که خوشبختانه  تا حدود 24 جلد آن پیش رفته و از جلد 8 در حال نشر است.

 وی ابراز کرد: ما از نسخه‌شناس‌ها و کتابشناس‌های بزرگ کشورمان الهام گرفتیم و امیدواریم  بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در آینده نزدیک سایر آثار قاضی نورالله شوشتری را به چاپ برساند.

حجت‌الاسلام نجار زادگان در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت جواد (ع) اظهار کرد: امام جواد (ع) در روایتی می‌فرمایند»: عالمان شیعه ما مرزداران اندیشه هستند«؛ علما به خاطر نوع رفتارشان مرزداران اندیشه و مانعی برای جهل و گمراهی مردم هستند.

این کارشناس حوزه قرآن و حدیث تصریح کرد: مرزبانی اندیشه مؤلفه‌هایی لازم دارد که اخلاص، شناخت جریان‌ها و اندیشه‌ها، تیزبینی و مسلح بودن به ابزار رویارویی در مبارزه با جهل زدایی و آگاهی گستری و  همچنین حساسیت ازجمله آن‌هاست که قاضی نورالله شوشتری در تمام این‌ مؤلفه‌ها در قله است.

حجت‌الاسلام نجارزداگان در» تفسیر کشف القناع« شهید قاضی نورالله شوشتری، شرح مثنوی، شرح گلشن راز، شرح تهذیب شیخ طوسی گنجانده‌شده  و دربردارنده موضوعاتی همچون تاریخ، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، سرزمین شناسی و... است.

وی گفت: در مقدمه اثر»مجالس‌المومنین« قاضی نورالله به این موضوع اشاره‌شده است که شیعه همواره زیر سلطه بوده و بر آنان ستم روا می‌داشتند ازاین‌رو هیچ‌گاه نگذاشتند معلوم شود این جریان ناب اسلام و جهان اسلام چه تعداد عالم و آثار علمی دارد.

 این استاد حوزه قرآن و حدیث تصریح کرد: در کتاب»مجالس‌المومنین« تعداد قابل‌توجهی از صحابه معرفی‌شده  و با استدلال بیان‌شده است که آنان به‌عنوان شیعه  حضرت علی (ع) شناخته می‌شدند.