نویسنده:   سیدجلال ربانی     تاریخ نگارش:   1396/05/24     ساعت:   17:23:37
بازدید:   1004
 
 
استاد طب اسلامی: مکتب اسلام بر مصرف مواد طیب تأکید دارد.

یکی از اساتید طب اسلامی با اشاره به اهمیت مصرف طیبات به ‌عنوان خوراکی گفت: تنها مکتبی که به‌ صورت خاص بر اهمیت مواد غذایی و به‌صورت ویژه مصرف مواد طیب به‌عنوان غذا تأکید دارد، اسلام است.


به گزارش آستان نیوز، دکتر حمید رضا ضیایی در نشستی با عنوان «طیب و حلال در حکمت رضوی» که با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به معنای طیب اشاره و عنوان کرد: قرآن کریم در 6 آیه تأکید کرده که از مواد حلال مصرف کنید و در این 6 آیه، چهار مرتبه واژه حلال همراه طیب آورده شده و در کل آنچه از تمام رذائل به‌دور باشد و آنچه تمام نیکی ها در آن باشد، معنای طیب پیدا می‌کند.
این پژوهشگر حوزه طب با اشاره به آیاتی که در مورد مصرف خوراکی های طیب در قرآن کریم آمده است،‌ تصریح کرد: با توجه به آیات قرآن کریم، خوراکی حلال و طیب با هم تفاوت دارد و می‌توان گفت برای اثرگذاری یک خوراکی، علاوه بر حلال بودن نیاز به طیب بودن هم دارد. در واقع حلال به تأثیرات روحانی غذا و طیب به تأثیرات سلامتی بر جسم انسان اشاره دارد.
ضیایی افزود: هر آیه از قرآن، میلیون ها صفحه تفسیر می‌خواهد؛ قرآن کتاب هدایت است، اما خود قرآن شرط هدایت را سلامت روح و جسم عنوان کرده، پس خدا باید سلامتی و راه رسیدن به سلامتی را در قرآن آورده باشد تا ما از این طریق بتوانیم سالم زندگی کنیم و در نتیجه به‌سمت رستگاری هدایت شویم.

فرمایشات معصومین(ع) در مورد طب اسلامی
پزشک و پژوهشگر طب اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه قرآن اقیانوسی بیکران است، اظهار کرد: از آنجایی که ما نمی‌توانیم به این اقیانوس دست یابیم، باید فرمایشات معصومین(ع) را در زمینه‌های طبی مورد توجه قرار دهیم. 14 هزار روایت در خصوص طب  اسلامی وجود دارد.
وی با بیان اینکه خداوند تمام موجودات را حساب شده و فطری طیب خلق کرده است، افزود: دین اسلام بسیار جامع است. هیچ مکتب فقهی به جز این دین آسمانی، حاضر نیست در مناظرات شرکت کند. یکی از برترین‌های طب اسلامی بر سایر مکاتب، بحث خوراکی‎ها و سبک زندگی است. طب اسلامی در ابتدا روی حلال بودن خوارکی‌ها توجه دارد و شرح حال خوراکی های حلال و طیب مشخص شده است.
ضیایی با بیان اینکه نان جامع‌ترین خوارکی ساده برای بشر است، اضافه کرد: حضرت علی(ع) برای فقرا نان می‌بردند.  زیرا به بحث حلال و طیب بودن اهمیت می‌دادند. برای درمان هر بیماری نخست باید نان طیب و حلال شود، در این صورت تمام بیماری‌ها درمان می‌شود.
وی در ادامه به تفسیر آیه 58 از سور اعراف پرداخت و عنوان کرد: در این آیه آمده است: «و سرزمین پاک، گیاهش به اذن پروردگار فراوان و پربار بیرون می‎آید و آن سرزمینی که پلید است، گیاهش جز اندک و بی خیر بیرون نمی‌آید. از طینت انسانی پاک، باورها و ملکات و کارهای زیبا، و از طینت پلید، عقاید و صفات و اعمال پلید برمی خیزد. این چنین ما آیات توحید خود را گوناگون می آوریم برای گروهی که سپاس می‌گذارند».
این پژوهشگر حوزه طب ابراز کرد: کودهای شیمیایی که به زمین می‎دهیم، سرطان زاست و مضرات زیادی دارد. این کودها مانع جذب کلسیم، آهن و ویتامین‎ها می‎شود. متاسفانه سبوس گندم که سرشار از آهن، کلسیم و منگنز است، بسیار مغذی بوده و برای بدن مفید است اما از نان‌ها حذف شده است.