دکتر تقی پارسا مهر، عضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، در نشست ویژه مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی که در محل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین موضوع «گذار به تمدن نوین اسلامی از طریق تاب آورسازی جامعه ایرانی در مقابل عدم قطعیتهای آینده» پرداخت.
وی عنوان کرد: جامعه اسلامی امروزه بحرانهای بیسابقهای، همچون زلزله، سیل، بحرانهای آبان ماه، جنگ در سوریه و... را تجربه کرده است؛ امروزه فجایع در تمام جوامع ازجمله جوامع اسلامی رو به افزایش است و چنین به نظر میرسد که باگذشت زمان، مخاطرات و بحرانهای تازهتری ظهور میکنند و ثبات و پایداری جوامع را در معرض فروپاشی قرار میدهند.
پارسا مهر ادامه داد: جمهوری اسلامی دولت تمدنی است؛ زیرا با کنشهایی که در سطح بینالملل صورت میگیرد، تلاش میشود به نیازهای تمدنی پاسخ داده شود؛ چهار حوزه تمدنی ایران، عربستان سعودی، مصر ترکیه در ارتباط با تمدن اسلامی آینده، بهعنوان پیشرانهای مهم تمدنی بشمار میروند و این چهار حوزه بیش از دیگران، ادعای تمدنی دارند.
پیریزی جامعه و اعتلای تمدن اسلامی
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، توانست حکومت و دولت اسلامی تشکیل دهد و در حال پیریزی جامعه و اعتلای تمدن اسلامی است.
پارسا مهر، بابیان اینکه تمدن امری بلندمدت است، گفت: توفیق در امر پیریزی جامعه و تمدن اسلامی در برقراری نسبت مطلوب تمدن با پایداری جامعه در افق بلندمدت است، زیرا تمدن امری بلندمدت است.
این عضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) معتقد است: تاب آورسازی، رویکردی انضمامی با توجه به واقعیت شرایط جامعه ایرانی، برای ریلگذاری جامعه اسلامی ایرانی بهسوی ایجاد جامعه پایداراست و تابآوری واسطهای برای گذار به جامعه پایداری و جامعه پایدار زمینهساز آینده تمدنی است.
پارسامهرافزود: خطمشیهای تاب آورسازی جامعه ایرانی اسلامی را به سمت مراقبت از قابلیتهای راهبردی در مواجهه با عدم قطعیتهای آینده و بازیابی سریع پس از تأثیرگذاری شوکها و مخاطرات راهبردی، سوق میدهد. حفظ قابلیتهای راهبردی در فرازوفرود عدم قطعیتها، زمینه را برای پایداری و ظهور تمدن نوین آماده میسازد ازاینرو لوازم تمدنی امری ضروری و حیاتی است، چراکه هیچ تمدنی از هیچ آغاز نمیشود، بلکه تمدنها به قابلیتهای انباشتهشده و تاریخی خود متکی هستند.
وی ادامه داد: با افزایش تابآوری جامعه ایرانی و غلبه بر عدم قطعیتهای آینده، از طریق واکنش و بازیابی مناسب، قابلیتهای امکانی را برای پایداری بلندمدت و سپس ظهور تمدن نوین یا اعتلای آن را، مهیا میسازد.
پیادهروی اربعین حسینی بیانگر تمدن نوین اسلامی است
پارسامر، حضور فرامرزی ایران در جنگ با داعش و بحث اربعین حسینی را نشان از تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: جمهوری اسلامی در شکست داعش و بحث اربعین حسینی که یک کنش فرهنگی تمدنی بشمار میرود، تمدن اسلامی را بروز داده است.
وی، در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که قابلیتهای دولت تمدنی بر اساس شبکه محور چگونه شکوفا میشود؟ و چگونه دولت تمدنی بر اساس بازیگر محور جامعه خودش را باید بسازد؟ گفت: ما باید تابآوری جامعه را بالا ببریم و اگر جامعه از درون قوی باشد دولت از درون قوی خواهد شد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در سیستمهای انسانی اجتماعی تابآوری امکان رفتوبرگشت بین حالتهای مختلف است که نیازمند ظرفیتها و خطمشیهای انطباقی است. این ظرفیتها در صورت سیاستگذاریهای بلندمدت حاصل میشود.
وی به ارتباط تابآوری و تمدن اشاره کرد و گفت: تابآوری موجب ثبات و پایداری جامعه میشود و تمدن وقتی ظهور میکند که جامعه تابآوری داشته باشد. ریل سیاستگذار ما در حال حاضر ریل کوتاهمدت است و ما نیازمند تحول سیاستی در بلندمدت هستیم.