حجتالاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، در میزگرد علمی- تخصصی با عنوان «منزلت تربیت در منطومه اخلاق اسلامی»،که با حضور خانم دکتر علمالهدی، دانشیار دانشگاه علوم تربیتی شهید بهشتی، حبیب رحیم پور ازغدی، سر دبیر مجله تلویزیونی زاویه و جمعی از محققان و پژوهشگران در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ایام چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به نقش و تاثیر انقلاب اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت و دستاردهای آن اشاره کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، حرکت و تداوم انقلاب اسلامی بر پایه مفاهیم معرفتی و معنوی قرآنی و تاثیر فرهنگ نبوی در جامعه پایهگذاری شده و نخستین پیام امام راحل(ره) و آخرین بیانیه بلند جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، یک فصل قابل توجهی از عرصههای تربیت را به ما نشان میدهد.
فضای انقلاب؛ عرصه جلوه هایی از تربیت عقلانی
وی عنوان کرد: با بنمایههای معرفتی که در آغاز انقلاب وجود داشت، جلوههایی از تربیت اخلاقی همچون فرهنگ اخوت و مواسات که از نمادهای جامعه اسلامی است رشد کرد و فضای انقلاب در آغازین روزها، عرصههای جریان استدلال و پرسشگری و همچنین جلوههای از تربیت عقلانی بود.
مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب، جریان مطالعه استدلال و گفت و گو بر پایه فرهنگ و منطق رشد کرد و انجمنها، جریان زنده مساجد و نمازجمعه پویا جلوههایی از حرکتهای تربیتی بودند که در متن مردم بوجود آمده و رشد و نمو کردند.
حجتالاسلام مرویان حسینی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز عرصههای جدی و مهمتری از حقیقت تربیت اسلامی همچون فداکاری، هجرت، مبارزه در راه خدا، مواجه شدن با مفهوم مرگ و.... شکل گرفت؛ انقلاب بیش از هر عنصر دیگری عنصر تربیت را رشد و توسعه داد و از مهمترین جلوههای مفاهیم تربیتی دوران دفاع مقدس بود.
سردار سلیمانی تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) بود
وی در جای دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سردار سلیمانی تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) بود، گفت: مفاهیم تربیتی، مردمی، جهادی، استکبار ستیز بودن و... در شخصیت این شهید بزرگوار جمع شده بود و با این ویژگیها بود که مردم او را دوست داشتند و به دل آنان نشسته بود.