حسین باغگلی عضو هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد در میزگرد علمی- تخصصی با عنوان «منزلت تربیت در منظومه اخلاق اسلامی»، که با حضور دکتر جمیله علمالهدی دانشیار دانشگاه علوم تربیتی شهید بهشتی، حبیب رحیمپور ازغدی سردبیر مجله تلویزیونی زاویه و جمعی از محققان و پژوهشگران در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی برگزار شد، به تبیین موضوع «نسبت تربیت، مدرسه و مردم در منظومه انقلاب اسلامی» پرداخت.
وی بابیان اینکه نظام تربیتی با دو هدف باید موردتوجه تفکر انقلابی قرار میگرفت، گفت: بر اساس مطالبه جریان مردمی در انقلاب باید این نظام در شکل رسمی و غیررسمی خود مورد بهسازی و مبتنی بر رویکرد اسلامی قرار میگرفت و همچنین نظام تربیتی بهعنوان زیربنایی برای تحول بینشی آحاد ملت در راستای آمادگی تحول در سایر نظامهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... باید موردتوجه خاص قرار میگرفت.
باغگلی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی درزمینهٔ تربیت اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با ایجاد ظرفیتهای اجتماعی متعدد در حوزههای فرهنگی- تربیتی زمینه بسیار مساعدی را برای حضور تمام دغدغهمندان فرهنگی- تربیتی فراهم کرد.
وی خلاقیت مربیان تربیتی مدارس، توسعه فعالیتهای فرهنگی – تربیتی مساجد و بسیج، استفاده بهینه از فرصت فشارهای درونی و بیرونی (ترورهای داخلی و جنگ بیرونی) به نفع تعمیق معنویت، تولید آثار هنری با رویکرد حماسی و هویت اسلامی در قالب شعر، سرود و فیلم و... را برخی از دستاوردهای دانست که اثرات تربیتی زیادی در آن دوران و حتی دورههای پس از خود داشته است.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی همچنین در ادامه به چالشهای تربیت اسلامی پس از انقلاب اشاره کرد و کمیت گرایی بهجای کیفیت گرایی در برنامههای فرهنگی و تربیتی و همچنین زمینهسازی برای سطحی شدن و توجه به آماری شدن برنامههای فرهنگی – تربیتی را از چالشهای تربیت اسلامی پس از انقلاب دانست.
به گفته این مقام مسئول، تعجیل زیاد برای تغییر باعث شد متولیان فرهنگی- تربیتی در دام صورتگرایی گرفتار شوند؛ زیرا این تعجیل دوجانبه بین مردم انقلابی و متولیان اجرایی زمینهای شد که صرف اجرای صورت و ظاهر اعمال دینی در جامعه نشانههایی برای اقناع نظام اجتماعی از تحقق تغییرات موردنظر انقلاب اسلامی محسوب شود.
وی افزود: مصرفگرایی و تجملگرایی که در حقیقت ثمره رفاهطلبی بود؛ زمینه مستعدی را برای بسیاری از چالشهای بعدی در جامعه ایجاد کرد. رفاه پیشنهادی انقلاب اسلامی برای مستضعفان که درواقع باهدف خروج این گروه از فشار تبعیض و ناداری بود در طی زمان از سوی برخی دولتها به یک وعده عمومی و فراگیر و حق مسلم آحاد جامعه تبدیل شد.
مجتبی همتی فر مدیر پردیس تربیتی توانا نیز در ادامه این نشست تخصصی، بابیان اینکه مناسبات تربیت و سیاست یکی از مهمترین محورهایی است که باید موضع جمهوری اسلامی را درباره آن روشن کرد، گفت: مناسبات تربیت و سیاست و مؤلفههای مرتبط با آن همچون اخلاق، هدایت، فضیلت و دانش از یکسو و قدرت و دولت از سوی دیگر از مباحث مناقشه برانگیز و چالشهای حکومتداری در گستره تاریخ و اندیشه بشری بشمار میرود.
وی ادامه داد: با پژوهش در آثار و اندیشه امام خمینی (ره)، چنین برمیآید که تربیت و سیاست ذیل هدف غایی مشترک و وحدتبخش توحید گرایی و مبتنی بر مبانی و گزارههای زیربنایی اسلامی همچون فطرت گرایی و ولایتمداری است.