نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1398/12/06     ساعت:   17:35:09
بازدید:   541
 
 
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد: امام محمد باقر(ع)؛ پرچمدار نهضت علمی شیعه در جهان اسلام

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: از مهم ترین امتیازات امام باقر(ع) این است که ایشان بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و بلکه اسلام شمرده می شود. به گزارش اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی....


حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در ویژه برنامه سالروز میلاد  با سعادت امام محمد باقر(ع) که با حضورجمعی از پژوهشگران و محققان در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به ویژگی های شخصیتی امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و گفت: این امام بزرگوار در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد تمام بزرگان بودند و مقام بزرگ علمی و اخلاقی ایشان مورد تصدیق همگان بود.
وی اظهار کرد: آثار درخشان علمی پیشوای پنجم شیعیان و شاگردان برجسته‌ای که در مکتب  ایشان رشد و نمو یافتند موجب شد به ایشان لقب «باقرالعلوم» یعنی گشاینده دریچه‌های دانش و شکافنده‌ی مشکلات علوم را بدهند.
این پژوهشگر با بیان اینکه پایه و اساس هر فعالیت و کاری، اندیشه‌سازی و سالم سازی فکر است، گفت: اگر می‌خواهیم در جامعه علم رواج پیدا کند، در گام نخست باید درباره اهمیت فراگیری دانش، ارزش و عظمت علما، اندیشه سازی شود؛ امام محمد باقر(ع) این گام را به خوبی با بیان احادیث و سخنان گهربار خود بیان کردند.
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار یکی از مهم‌ترین ابعاد علمی امام پنجم شیعیان(ع) را تأسیس دانشگاه علوم اسلامی وتربیت شاگردان فراوان در عرصه‌های مختلف ذکر کرد و ادامه داد: امام باقر(ع) علاوه بر تربیت شاگرادان بسیاری، با تعلیم فقه و مسائل فقهی و پاسخ گویی به پرسش‌ها در زمینه احکام شرعی به تصحیح اندیشه‌ها و رفع شبهات و انحرافات پرداخت.
وی یکی دیگر از تلاش‌های ارزنده امام باقر(ع) در دوران حیات خود را تبیین مسائل كلامی و معارف دینی دانست و اظهار کرد: در زمان آن حضرت، بحث‌های كلامی خوارج رواج یافته بود و امام(ع) با شرح بسیاری از خطبه‌های حضرت علی (ع) در زمینه‌های توحید و صفات الهی به بسط معارف اسلامی می‌پرداخت.
این پژوهشگر تصریح کرد: همچنین آن حضرت، مناظرات گوناگونی با دانشمندان عصر خویش داشت و در آنها به طرح بحث‌های دینی می‌پرداختند. روش مناظره از جمله بهترین روش‌هایی بود كه می‌توانست به پیدایی و گسترش علم در جامعه اسلامی آن دوران یاری رساند.
گفتنی است؛ زمانی، مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در پایان این مراسم در ذکر مناقب امام محمد باقر(ع) به مولودی خوانی و مدیحه سرایی پرداخت.