نویسنده:   غلامرضا کحلکی     تاریخ نگارش:   1398/12/22     ساعت:   13:09:24
بازدید:   606
 
 
عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم مطرح کرد؛اهمیت ازدواج هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی در تحقق تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام دکتر احمد رهدارگفت: ما برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به سمت ازدواج‌هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی ملت ها و دولت‌ها برویم. به گزارش اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی...


حجت الاسلام دکتر احمد رهدار عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، موضوع ازدواج تمدني را تبیین کرد؛ او به دلايل، رويكردها، بايسته‌ها و نتايج حاصل از این این مفهوم پرداخت و عنوان کرد: ازدواج سنتي انساني است كه دين مهم‌ترين و ماناترين قواعد آن را بیان کرده و علاوه بر دین، علم و عرف نيز برخي از قواعد مربوط به آن را كشف و تبيين كرده‌ است.

وی بیان کرد:  تمدن غرب دو پاشنه آشیل جدی دارد که یکی خانواده و دیگری پزشکی است؛ بحث ازدواج از حیث اهمیت خانواده مطرح می شود.ما برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به ازدواج هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی ملت و دولت برویم.

عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، دین اسلام همواره بر سنت ازدواج تاکید داشته  و معتقد است سه دغدغه بقاي نسل، آرامش و بلوغ عقل از طريق اين سنت الهی حل مي‌شود.

وی ادامه داد: اين‌كه ازدواج در چه سني، با چه شرايطي و با چه كسي صورت بگيرد، نتايج متفاوتي دارد؛ شرايط كلي زمانه‌هاي مختلف در تاريخ بشر باعث شده تا ضمن تغيير در مناسك اين سنت، اهداف و نتايج آن نيز تغيير یابد.

حجت الاسلام دکتر احمد رهدار ادامه داد: در دوره معاصر، به دليل رشد تكنولوژي‌هاي ارتباطاتي برخلاف دوره‌هاي طولاني از تاريخ بشر، بیشتر امكان ازدواج با همسراني غريبه و دوردست، فراهم آمده است.

وی به بررسي ادله نقلي، عقلي و تجربي اين نوع ازدواج، نتايج و پيامدهاي آن  به‌ويژه از حيث تأثير بر تحقق و بسط تمدني پرداخت و عنوان کرد: آيات و رواياتی که به امر ازدواج تاکید دارند، به‌طور كلي، جواز ازدواج تمدني و مفهوم مخالف روايات خاص مبني بر كراهت ازدواج فاميلي و استحباب آن را تجويز می کند .

عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم همچنین تصریح کرد: امتزاج فرهنگ‌ها كه هم‌افزايي آن‌ها را در پي دارد، امتزاج ژن‌ها كه باعث تكثر نقش‌ها در تمدن مي‌شود و در نهایت امتزاج زبان‌ها كه به دليل رابطه زبان و علم، باعث ورود علم‌هاي گوناگون به ساحت تمدن مي‌شود، بخشي ازدلايل عقلي‌ هستند كه توجيه‌گر اين نوع ازدواج‌ است.

وی گفت: بررسي سيره معصومين (ع) و نيز تجربه تاريخي مسلمانان طي قرون اسلامي نه فقط بر جواز، بلكه بر مطلوبيت آن دلالت می کند؛ از ميان سه رويكرد كلان قبيله‌اي، ديني و تمدني كه در امر ازدواج تجربه شده‌اند، تلفيق رويكردهاي ديني و تمدني، الگويي از آن را ارائه مي‌دهد كه ضمن حفظ بر نظام ارزش‌هاي ديني، كاركردهاي تمدني به صورت حداكثري در آن لحاظ شده است.

حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، به بایسته های ازدواج تمدنی اشاره کرد و گفت: بايسته‌های ازدواج تمدنی  بر رعايت اصول آينده‌پژوهي ديني در خصوص ازدواج تمدني تأكيد مي‌‌كند. رعايت اين اصل باعث مي‌شود تا مصاديق ازدواج تمدني در بسترهاي زماني و مكاني‌ صورت گيرد كه از بيشترين ظرفيت امكاني براي توسعه اسلام برخوردارند. از این رو عدم رعايت اين اصل، قادراست تا كارويژه‌هاي ازدواج تمدني را حتي در حد تنوع‌طلبي جنسي تقليل دهد.

وی به بهره‌گيري حداكثري از وجود نمونه‌هاي تاريخي موفق در امر ازدواج تمدني، از جمله ازدواج تاجر يمني با دخترمالايي كه منجر به گسترش اسلام در جنوب شرق ‌آسيا شده است، تأكيد کرد و گفت: عقلانيت توجيهي نتايج اين نوع ازدواج، علاوه بر استدلال‌هاي ديني‌ كه وجود اين امر در سيره معصومين(ع) را توجيه مي‌كند، مي‌تواند به استدلال‌هاي عقلي عصري كه در زمان‌ و مكان‌هاي مختلف، متفاوت هستند نيز قائل باشد.

به گفته این عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، ايجاد الگوي پايدارارتباطات كه به نوبه خود قدرت‌آور است، ايجاد وحدت در امت اسلامي که موجب كاهش اختلافات  می‌شود، تشديد ديپلماسي عمومي كه به نوبه خود در تقويت ديپلماسي رسمي مؤثر است و... بخشي از استدلال‌هاي توجيه‌گر ازدواج تمدني در عصر جديد است.