نویسنده:   غلامرضا کحلکی     تاریخ نگارش:   1399/01/23     ساعت:   18:00:10
بازدید:   625
 
 
پاسخگویی به شبهه ای کرونایی توسط معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

شیوع ویروس کرونا در کشور موجب به وجود آمدن شبهات و سوالات دینی مختلفی در بین مردم شده است؛ از این رو بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در راستای پاسخگویی به این شبهات سایتی را با عنوان «گفتمان رضوی» راه اندازی کرده است؛ یکی از سوالات مطرح شده در این خصوص این است که چرا همه داعیه داران دین، از بلا و ابتلا و امور دینی سخن می‎گویند که قابل دیدن نیست، پس نه میتوان آن را اثبات کرد و نه نفی کرد. در واقع آیا این گریز از پاسخ منطقی به شبهات و سوالات پیرامون موضوع کرونا نیست؟ به گزارش اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی...


حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی در پاسخ به این سوال گفت : بلا، به معنی امتحان در امور و مشکلات زندگی است و بلایا واقعیت‌هایی انکار ناپذیر، هستند که در واقع در بطن زندگی انسان وجود دارند، همانند ویروس کرونا.
وی ادامه داد: مشکلات بوجود آمده نیاز به اثبات ندارند و نفی‌شان هم نمی‌شود کرد. در سئوال آمده که از اموری سخن می‌گویند که قابل دیدن نیست، اتفاقا مسایل زندگی و مشکلات آن دیده و لمس می‌شود. شاید سئوال اصلی، سئوال کننده این است که چرا مشکلات را امتحان می‌خوانید؟
این کارشناس مذهبی همچنین افزود: کسی که فقط زندگی را از تولد تا مرگ می‌داند و نگاه مادی به دنیا دارد نمی‌تواند برای این مشکلات پاسخی داشته باشد، و نمی‌تواند دلیل آن را بیابد، لذا افراد بی دین وقتی نتوانند از طریق مادی مشکلات را مدیریت کنند به خط پایان می‌رسند و آینده را سیاه مطلق می‌بینند و گاه خودکشی را راه علاج و برون رفت از آن می‌دانند.
وی با بیان اینکه دین برای هر امری پاسخی منطقی دارد،  گفت: فلسفه مشکلات متعدد است برای برخی، نیش است و برای برخی نوش. برای برخی مجازات است و برای برخی بالا رفتن درجه معنوی، در عین حال هر چه باشد امتحان است، یعنی مسئله‌ای است که باید با آن رو به رو شد و مدیریتش نمود.
جلائیان خاطر نشان کرد: اگر در این دنیا مشکلات وجود دارد، اگر خوب مدیریت شود در عالم دیگر راحت جان فراهم خواهد بود. چه اینکه معتقد به دین زندگی را فقط خلاصه در این دنیا نمی‌بیند، اینجا را محل امتحانی می‌داند برای اخذ مدرک و مجوز ورود به زیبایی‌‌های عالم دیگر. این یعنی ایمان به غیب، ایمان به غیب هم نشانه انسا‌ن‌های متقی است. (الذین یؤمنون بالغیب)؛ وی اظهار کرد: ایمان به غیب یعنی ایمان به چیزی که دیده نمی‌شود و این تفاوت انسان مومن با غیر مومن است. ولی سخن اینجا به پایان نمی‎‌رسد چون آثار این ایمان دیدنی است. خودش اگر از جنس غیب است ولی آثارش دیدنی است. آرامش حاکم بر اهل ایمان از آثار این باور است. پس سخن فقط از امور معنوی نیست، سخن از ایمان است. ایمان آثاری دارد که از جمله آن امید به آینده روشن، است. مومن می‌داند که انّ مع العسر یسرا، یعنی با هر سختی یک آسانی است و پایان شب سیه سپید است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در پایان به پرسشگر عزیز می‌گوییم پاسخ منطقی شما به ویروس کرونا چیست؟ اگر بگوید مبارزه، خواهیم گفت: دین، مبارزه با ویروس را از طریق علم قطعی قبول دارد و رجوع به متخصص در هر امر را توصیه می‌نماید. اگر هم پاسخ منطقی دیگری داشته باشد، دین اصل و اساس منطق است.