حجتالاسلام مهدی شریعتیتباربا اشاره به قاعهده فقهی «لا ضرر» در ایام کرونا اظهار کرد:قاعده «لا ضرر» از جمله قواعد فقهی است که کاربرد فراوانی دارد. اصل این قاعده ریشه در روایتی از رسول مکرم اسلام (ص) دارد که فرمودند: «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» یعنی در دین اسلام نه میشود به خود ضرر وارد کرد و نه به دیگران.
وی ابرازکرد: قاعده «لاضرر» به این معناست که در اسلام هیچ ضرر و اِضراری وجود ندارد.این قاعده یکی از مشهورترین قواعد فقهی است که در بسیاری از ابواب فقه به آن استدلال میشود و بسیاری از فقهای متأخر در مورد آن رسالههای مستقلی نوشتهاند که در آن به وضعیت قاعده از حیث معنا و مفهوم، مدرک و فروع آن پرداختهاند.
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی در ادامه تصریح کرد: همان گونه که وضو گرفتن و روزه از واجبات است اما در دستورات دینی ما این گونه آمده است که در صورت انجام این واجبات به کسی ضرر و زیانی می رسد دیگر واجب نیست؛ از این رو اگر کسی بخواهد در شرایط کنونی، اجتماعی تشکیل دهد چون جان دیگران را به مخاطره انداخته است، قاعده لا ضرر این اجازه را به کسی نمیدهد.
این پژوهشگر تصریح کرد: در دوران کنونی که شیوع ویروس کرونا فراگیر شده و امکان انتقال پنهانی آن به مراتب زیاد و گسترده است، باید با رعایت نکات بهداشتی و اجرای دستورالعملهای ستاد مقابله با کرونا، ضرری به خود و دیگران نرسانیم تا به یاری خداوند متعال بتوانیم کرونا را شکست دهیم.