دکترجمیله علم الهدی عضو هیئت علمی دانشکده شهید بهشتی در نشست علمی «مسائل تربیت دینی در دوره پساکرونا تنگناها و فرصتها» که ظهر امروز در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد:با حاکمیت جریان سکولاریسم که تمرکز بر مفهوم فایده و سودمندی داشت، مناسبت نهادهای اجتماعی تغییر کرد و نهاد سیاست و اقتصاد با هم یکی شده و ساختارها و تشکیلات ساختارهای یک دستی شدند.
علم الهدی تصریح کرد: در این میان ایدئولوژی جدیدی با نام توسعه متولد شد که کشورهای توسعه نیافته و توسعه یافته نیز به آن پیوستند در همین راستا نهاد علم و فناوری با رویکرد توسعه همراه و سازگار شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: پس ازگذشت 300 سال، کرونا باعث شد نهادها در تعامل با هم قرار گیرند و خود را تعریف کنند؛ این مواجهه نهادها، دو خطر بزرگ را به همراه داشت، نخست تغییرات مناسبتهای نهادی و کشف خلاها و ظرفیتها و دیگری تعلیق در سطح ساختارها و الگوهای حاکم و هم سطح درباورها بود.
وی به تبیین سه روایت درمواجه با این خطرها اشاره کرد و گفت: روایت نخست طبیعتگرایی سنتی است که یک نوع معنویتگرایی غیر متشخص بوده و دارای خدایان مبهم است؛ در حقیقت این نگاه، نگاهی شرقی بوده که برای نجات بشربه میدان آمده است.
عضو هیئت علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: طبیعتگرایی مدرن نیز که طبیعت هوشمند و اما تحت مدیریت انسان است برعکس طبیعت گرایی سنتی عمل می کند، در این نوع از طبیعت گرایی از الگوی علم و فناوری استفاده میشود و بر این باور استوار بوده که کرونا دست ساز انسان است.
وی افزود: این طبیعتگرایی مدرن نگاهی غربی دارد و در واقع مسیری که به طور عمده در دنیا طی میشود تحت این نوع از طبیعت گرایی است، در طبیعت گرایی مدرن موضوع بیشتر حول محور درمان و سلامت، آمار و ارقام و روشهای بشرساخته است.
علم الهدی خاطر نشان کرد: متاسفانه در شرایط کرونایی که بسیار خاص و ویژه است به رویکرد اسلامی به طور جدی و صحیح پرداخته نشده است.
وی اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی رویکردی در مقابل رویکرد غربی و شرقی قرار گرفته است که نگاهش نگاه هدایتگری و مبتنی بر مبانی قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس آموزه های دین مبین اسلام، مسئله اصلی هدایت است نه نجات بشر و کرونا فرصتی برای ما فراهم آورد تا به تکامل برسیم.