نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1399/04/24     ساعت:   19:36:02
بازدید:   523
 
 
پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی: زیارت نامه ها منظومه معرفتی در معرفی ائمه اطهار(ع) هستند

پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: زیارت نامه ها منظومه های معرفتی در معرفی ائمه اطهار(ع) هستند.امیر سلمانی رحیمی پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به 23 ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: بیست و سوم ماه ذی القعده یکی از روزهایی است که به زیارت حضرت رضا(ع) توصیه شده است.


دکتر امیر سلمانی رحیمی وی با بیان اینکه زمان در فرهنگ اسلامی از جایگاه ویژه ای بر خوردار است، ابراز کرد: برای عبادت هایی همچون نماز، روزه و حج زمان های مشخصی در نظر گرفته شده است و از همین رو زمان و مکان در دین اسلام و منظومه معارف ما مورد توجه قرار گرفته است.

این پژوهشگر ادامه داد: مسلمانان به علوم ستاره شناسی، نجوم و... توجه ویژه ای داشته اند و خاستگاه این علوم نیازهای ما به زمان شناسی و قبله شناسی بوده که در سایر ادیان دیده نمی شود.

وی به دلایل اهمیت زمان در زیارت ها اشاره کرد و افزود: در آیه 15 سوره مبارکه مریم به اهمیت زمان اشاره شده و اینگونه  آمده است:« و سلام حق بر او باد در روز ولادتش و روز وفاتش و روزی که زنده برانگیخته خواهد شد».

سلمانی رحیمی تصریح کرد: روزهای ولادت، شهادت و درگذشت هر یک از ائمه اطهار(ع) روزهایی هستند که ما می توانیم در آن بستر، توجه ویژه ای به معصومین(ع) داشته باشیم واگر مبنای قرآنی برای تعیین زیارت داشته باشیم این آیه مورد توجه قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در مورد امام هشتم(ع) مناسبت دیگری به غیر از ولادت و شهادت وجود دارد که ولایتعهدی این امام همام است؛ در این روز توصیه شده به زیارت امام رضا(ع) مشرف شویم و عرض ارادتی به این امام داشته باشیم.

این پژوهشگر در ادامه خاطر نشان کرد: در منابع تاریخی نزدیک به 20 قول برای ولادت، شهادت و ولایتعهدی امام رضا(ع)وجود دارد؛ اما تنها سید بن طاوس روز 23 ذی‌القعده را روز شهادت امام رضا(ع) ذکر کرده است و این مورد در سایر منابع دیده نمی شود؛ در حقیقت این روز فرصت دوباره ای برای زیارت و توجه به این امام همام است.

 

تقرب به خدا از رویکردهای زیارت است

وی تقرب به خداوند متعال را یکی از رویکردهای زیارت برشمرد و گفت: در واقع زیارت، عملی عبادی و از مستحبات است. مستحبات دامنه وسیعی دارند و یکی از ملاک ها، راهها و ابزارهایی است که خداوند متعال برای ما قرار داده تا بندگان بیشتر به خدا تقرب پیدا کنند و نزدیک شوند.

سلمانی رحیمی گفت: هنگامیکه با قصد تقرب به خدای متعال زیارت می کنیم این رویکرد دارای دستاوردهایی است که تجدید بیعت یکی از آنهاست؛ در واقع ما در زیارت به امام خود می گوییم، ای امام اطاعت از شما بر ما واجب است، ما بر مکتب شما هستیم و عهد می بندیم کوتاهی های خود را جبران کرده و منطبق بر آموزه های اسلامی و ائمه اطهار(ع) زندگی کنیم.

وی بیان کرد: رویکرد دیگری که از گذر زیارت به دست می آید «امام شناسی» است؛ در زیارت امام رضا(ع) ما باید به  آداب زیارت های امام نسبت به پیامبر(ص) و یا پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) توجه کنیم و مورد مطالعه قرار دهیم.

 

زیارت؛ نمود برجسته تولی و تبری

این پژوهشگر در ادامه یکی دیگر از رویکردها و برکات زیارت را اصلاح باورها نسبت به معاد، توحید و...  دانست و گفت: زیارت  در واقع ابراز تولی و تبری است که یکی از ارکان دین ما به شمار می رود.

وی با بیان اینکه دین چیزی جز حب و بغض نیست، گفت:زیارت یکی از نمودهای برجسته تولی و تبری و ابراز محبت نسبت به خداوند متعال، انبیاء الهی(ع) و ارزشها و همچنین بغض ها و نفرت ها نسبت به شیاطین و پیروان آنان است .

سلمانی رحیمی تصریح کرد: رویکرد دیگر زیارت عمل به دستوارت است که در این صورت طهارت روحی حاصل شده و فرقی نمی کند زیارت از راه دور باشد و یا از راه نزدیک، در هر صورت توجه و طهارت روحی حاصل زیارت با معرفت است.

وی اضافه کرد: پس اینکه ما زیارت می کنیم و به واسطه زیارت روحمان را پاک می کنیم نتیجه آن پاسخ و توجه امام  به ما است و این مهم از نتایج و برکات زیارت محسوب می شود.