نویسنده:   محمدحسین ولی پور     تاریخ نگارش:   1399/05/08     ساعت:   12:13:31
بازدید:   32
 
 
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛کتاب «مسیحیت و مسیحیان در متون اسلامی» منتشر شد

کتاب «مسیحیت و مسیحیان در متون اسلامی» به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد.به گزارش اداره روابط عمومی وبین الملل بنیاد پژوهشهای اسلامی...


کتاب حاضر،دربردارنده مجموعه مقالاتی با موضوع «تاریخ روابط مسیحیان و مسلمانان» است که توسط دیوید توماس و باربارا روگما ویرایش شده و محمد حسین محمدپور کار ترجمه آن را بر عهده داشته است.

این کتاب،  نخستین مجلّد از مجموعه یازده‌جلدی با عنوان تاریخ روابط مسیحیان و مسلمانان: مأخذشناسی تاریخی است که در کنار معرفی و توصیف آثار گوناگون درباره تاریخ روابط مسیحیان و مسلمانان، مجموعه بسیار ارزشمندی از مقاله‌های علمی در این زمینه را نیز در دل خود جای داده است.

دوره‌ای را که این اثر به آن پرداخته، یعنی سال‌های 600 تا 900 میلادی و به عبارتی قرن‌های اول تا سوم هجری، مهم‌ترین دوره در روابط میان مسیحیت و اسلام است. با آنکه بسیاری از جزئیات روابط میان این دو دین در گذر زمان از بین رفته، آنچه بر جای مانده نشان می دهد که آنها روابط نزدیکی با هم داشتند و هر کدام می کوشیدند ویژگی های خاص خود را برجسته تر سازند. تاریخ این دوره، تاریخ مجادلات و منازعات این دو دین است؛ اما در ورای این منازعات، نوعی هم‌زیستی مشترک و داد و ستدهای دو سویۀ علمی و حِکمی نیز می‌توان مشاهده کرد.

در این کتاب، مقدمه‌ای مبسوط و عالمانه به قلم دیوید توماس و6 مقاله ارزشمند علمی مربوط به دوره 300 ساله روابط مسلمانان و مسیحیان با عناوین«مسیحیان و مسیحیت در قرآن»، «مسیحیان و مسیحیت در تفاسیر اسلامی»، «مسیحیان و مسیحیت در آثار حدیثی پیش از قرن سوم هجری-900 میلادی»، «مسلمانان در قوانین کلیسای مسیحی از سال 650 تا 1000میلادی» و «مسیحیان در منابع فقهی اهل سنت» ارائه شده است.

محمد حسین محمدپور، مترجم کتاب «مسیحیت و مسیحیان در متون اسلامی» در بخش مقدمه این کتاب آورده است: به باور برخی از الهی دانان مسیحی بهترین شکل مسیحیت شناخته شده برای مردم مکه در آن روزگار از طریق گروه‌های کوچکی از مسیحیان فراهم آمد که پیشینه یهودی داشتند و هیچ گاه اعتقادنامه کلیسای اعظم را نپذیرفته اما توانسته بودند موجودیت خود را در انزوای نسبی حفظ کنند.