نویسنده:   غلامرضا کحلکی     تاریخ نگارش:   1399/06/13     ساعت:   09:28:03
بازدید:   489
 
 
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‍های اسلامی آستان قدس رضوی: اهداف بلند امام حسین(ع) در کربلا باعث جاودانگی قیام عاشورا شد

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اهداف بلند امام حسین(ع) در کربلا باعث جاودانگی قیام عاشورا شده است.


به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل بنیاد پژوهش‌های اسلامی؛ حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا با اشاره به چرایی جاودانگی عاشورای سال 61 اظهار کرد: این موضوع را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد نخست اینکه برخی از حوادث عموماً یا هدفی ندارند، یا اهداف و افق کوتاهی دارند و یا هدفشان مادی است، این اتفاقات به میزان اهدافی که دنبال می‌کنند ماندگار می‌شوند.
وی ابراز کرد: حادثه‌ای که محصور در چارچوب قوم و قبیله‌ای باشد بُعد آن به همان اندازه قبیله است و حادثه‌ای که برای دریافت پست و مقامی باشد به همان اندازه ماندگار است و همچنین اتفاقی که بر پایه هوای نفس رخ دهد جریان پیدا نمی‌کند.
این پژوهشگر تصریح کرد: اما حوادث و اتفاقاتی هستند که با گونه اول تفاوت دارد؛ تمام زوایای این اتفاق دارای اهدافی خدایی و به بلندای تاریخ است و وابسته به شخص و مذهبی خاصی نیست؛ اهداف این اتفاقات به‌قدری بلند است که شخصیت‌های اصلی آن تمام هستی خود اعم از وقت، آبرو، جان و مال، اصحاب و خویشان و حتی فرزندان خود را به میدان می‌آورند.
حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا ادامه داد: اگر امری در این سطح اتفاق افتاد دیگر حادثه نیست بلکه یک جریان است و محدود نیست و بی‌مرز است. این جریان شخص و زمان نمی‌شناسد. کربلا این‌گونه است و هدفش مادی و محدود نیست؛ ازاین‌رو مسلمان و غیرمسلمان با این جریان همزاد‌پنداری می‌کنند. این عامل دلیل ماندگاری عاشورای 61 شده است.
وی با طرح این سؤال که هدف جریان کربلا چه بود که ماندگار شد؟ گفت: زیارت اربعین این جریان را مشخص می‌کند و دو جبهه را به تصویر می‌کشد، طرفی با اهداف بلند و بی‌نظیر و طرف دیگر با اهدافی پوچ و بیهوده.
این پژوهشگر تصریح کرد: امام حسین(ع) جان و خون خود را درراه خدا فدا کرد تا بندگان را از جهل نجات دهد و آن‌ها را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند؛ این خلاصه هدفی بسیار بلند است که این هدف محصور به زمان، مکان، رنگ و نژاد نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اما نقطه مقابل کسانی بودند که فریب زندگی را خوردند و دنیای مادی، شهوات و هوای نفس و... آنان را به خود مشغول کرد و همچنین سهمی که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینشش قرار داده به بهای پست و ناچیزی فروختند.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: آنان  سعادت دنیا و آخرت را از دست دادند و آخرت خود را به کمترین بها فروختند، آنان تکبر کردند و در هوس‌های خود سقوط کردند؛ این نیز یکی دیگر از عوامل ماندگاری عاشورای سال 61 است.