نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/02/22     ساعت:   19:36:33
بازدید:   106
 
 
رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی؛ ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام) نخستین گام برای تمدن رضوی است.

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی گفت: پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(علیه السلام) نخستین گام برای تمدن رضوی و اصلاح نظام سیاسی است.


دکتر موسی نجفی در نشست علمی- تخصصی «نقد و بررسی تمدن رضوی» که با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، به ارائه نظریه تمدن رضوی پرداخت و تصریح کرد: جریان بزرگ معارفی دو بعد نهضت و نظام را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: تمدن رضوی خلا مهمی را در اشاعه و بسط فرهنگ اسلامی پر می‌کند و ضرورت این بحث در دوران حاضر احساس می‌شود. بحث تمدن رضوی با سه مفهوم تمدن گذشته اسلامی، آینده و دوران کنونی درگیر است  که در دوران فعلی نیز به دو شاخه تمدن غرب و تمدن نوین اسلامی تقسیم می‌شود.

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی ادامه داد: وقتی که از نظریه صحبت می‌کنیم بحث ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام) موضوع بسیار مهمی است و این مسئله از دو زوایه دیده می‌شود. یک اینکه بحث صرفا تاریخی است و به این صورت پیش می‌رود که حضرت رضا(علیه السلام) به اجبار ولایتعهدی را پذیرفتند و یک سال پس از قبول ولایتعهدی به شهادت رسیدند و بحث دیگر، کلامی است که این قضیه را تأیید می‌کند.

وی افزود: هنگامی که از نگاه فلسفه سیاسی به ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام) می‌نگریم، پذیرش ابتدایی و اولیه ولایتعهدی، اتفاق بسیار مهمی در تاریخ به شمار می‌رود. هنگامیکه ما از تمدن صحبت می‌کنیم خرده نظام‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... را در بر می‌گیرد.

نجفی با بیان اینکه، خلافت در دوران امام رضا(علیه السلام) سلطنتی نیست بلکه موروثی است، خاطر نشان کرد: این مسئله همواره برای امامان مهم بوده است که خلافت سلطنتی نشود.این اتفاق در زمان امام حسین(علیه السلام) رخ داد و دو انحراف از امامت به خلافت و از خلافت به سلطنت وجود داشت و خلافت در آن دوران موروثی شد.

وی تمدن را گسترش و توالی فرهنگی دانست و اظهار کرد: اصلاح نظام سیاسی را فقط در دوره امام رضا(علیه السلام) شاهد هستیم و محور بحث تمدن رضوی از زوایه فلسفه سیاسی بسط پیدا کرده است.

گفتنی است: دکتر موسی فقیه حقانی؛ رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، دکتر جمیله علم‌الهدی؛ رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و استاد غلامرضا جلالی؛ مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به نقد و بررسی این نظریه پرداختند.