حجت الاسلام محمد هادی هدایت در نخستین جلسه از سلسله پیش نشستهای علمی کنگره بین المللی «فقیه فقه نظام» با موضوع حکومت توحیدی با هدف نهایی انبیاء و اولیاء که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، معنای حقیقی توحید در اسلام را تبیین و بررسی کرد.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: توحید اسلام فراتر از یک امر اعتقادی خشک و قدرت اجتماعی است؛ توحید واقعی، استکبار ستیز و استکبار نابود کن است. پیامبر بزرگ اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)، صرفاً به دنبال نابود کردن بتها و سنگها نبودند؛ بلکه به دنبال مبارزه با ابوسفیانها بودند.
وی افزود: همۀ انبیای الهی به دنبال برپایی حکومت قسط برای دو هدف اساسی عبودیت اجتماعی و مبارزه با طاغوت بودند. منطقه قسط بسیار وسیع است. توحید اسلام توحید ناب و استکبار ستیز است که باید در تمام شئون جامعه گسترش یابد.
حجت الاسلام هدایت، با اشاره به محور ولایت در ایجاد توحید اسلام، ابراز کرد: ولایت در ایجاد اعتقاد توحیدی، خودسازی و تربیت توحیدی و جامعه سازی توحیدی نقش دارد.
وی ادادمه داد: معرفت الهی کلید توحید و الفبای دین توحید است.قدم نخست این است که خداوند خودش را به مردم معرفی کند و شناسایی الله از طریق امام صورت میگیرد. کسی که خدا را نشناسد، نمیتواند او را پرستش کند. ریشه پرستش ما شناخت خداست.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دو دشمن داخلی و خارجی وجود دارد، گفت: دشمن داخلی ما هوای نفس ماست و مشکل بیشتر انسانهایی که گمراه میشوند، این است که از هوای نفس خود تبعیت میکنند؛ دومین دشمن ما شیطان است.
وی اضافه کرد: راه مبارزه با هوای نفس تزکیه نفس است. محوریت ولایت در خودسازی و تربیت نفس است. تزکیه انسان یکی از اصلیترین وظایف ولی الله است و ولایت و نبوت راه تزکیه نفس است.
هدایت تصریح کرد: خداوند متعال از ما عهد گرفته است که از شیطان تبعیت نکنیم؛ زیرا مبارزه اصلی شیطان با ولایت است و ولایت کارش این است که با شیطان مبارزه کند.
وی اظهار کرد: کار انبیای الهی تربیت فرد نبود؛ بلکه آنان به دنبال جامعهسازی، نظامسازی و تربیت جامعه بودند. در واقع، دو هدف بزرگ ظهور توحید و رهایی از بند طاغوتها را دنبال میکردند. انبیای الهی با سه تفکر حکام مستبد، منافقین قارون صفت و احبار و رهبان درباری مبارزه میکردند. این قیام مبارزه نرم نبود بلکه با شمشیر و سلاح آهنین صورت میگرفت.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، بیان کرد: عامل انحطاط دین و آنچه که شیعه در افکارش متهم به آن میشود، سبک شمردن و برداشتی ناصحیح از تقیه، صبر، رضا، قناعت، توکل، قناعت، شفاعت، تقوا، انتظار فرج و... است.
وی با بیان اینکه مکتب تشیع در زمان امام رضا(علیه السلام) صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: هدف اصلی امام رضا(علیه السلام) کندن پوشیۀ تزویر و ریا از چهره دشمن خاکستری بود.
حجت الاسلام هدایت به برنامههای مبارزاتی امام رضا(علیه السلام) در نابودی اهداف مأمون اشاره کرد و افزود: بهره برداری اصلی از ماجرای ولایتعهدی، در اعلام آشکار امامت شیعه بود، در حالی که مأمون، امام را جدا از مردم میپسندید؛ ایشان در هر فرصتی خود را در معرض ارتباط با مردم قرار می دادند. بنابراین، نه تنها شیعه به سکوت و سازش تشویق نشدند، بلکه باعث دلگرمی شورشگران و مخالفان حکومت شد.
گفتنی است، این نشست به همت و مشارکت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و پژوهشگاه فقه نظام و در راستای کنگره بین المللی فقیه فقه نظام، برگزار شد. پیش از این و در قالب تفاهمنامهای بین این دو مرکز بر لزوم توجه به زمینههای مشترک همکاری در حوزههای مختلف علمی، فرهنگی، پژوهشی، چاپ و نشر کتاب و مقاله، تأکید شده است.