نویسنده:   سیدجلال ربانی     تاریخ نگارش:   1395/06/06     ساعت:   10:18:57
بازدید:   707
 
 
نشست علمی «اخلاق جهانی، مقایسه آراء هانس کنگ و علامه طباطبائی» برگزار شد

نشست علمی، تخصصی با عنوان «اخلاق جهانی (مقایسه بین آراء هانس کنگ و علامه طباطبایی)» با هدف ضرورت ورود عالمان و محققان فرهیخته به این عرصه در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد.


به گزارش آستان نیوز، این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار؛ مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و آیت الله دکتر رضا رمضانی؛ نماینده مقام معظم رهبری در کشور آلمان و جمعی از فرهیختگان و پژوهشگران، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
نماینده مقام معظم رهبری در کشور آلمان در ابتدای این مراسم عنوان کرد: دست یابی به یک نظام اخلاقی پایه و جهان شمول و مجموعه ای از فضایل و کمال مطلوب های عام، فراسوی همه نظام های اخلاقی نیاز مبرم جامعه است که به دلیل نقش کانونی آن، خلاء وجودی¬اش، بیش از سایر ضرورت ها احساس می شود.
آیت الله دکتر رضا رمضانی، افزود: علامه طباطبایی نظریات مختلفی را به صورت گسترده با موضوع اخلاق مطرح کرده اند. نظریه هایی که مکتب انبیاء را بیان می کند و پیوندی بین محاسن و رذایل است.
امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به نظریاتی که اخلاقیات و قرآن را از طریق باورها و اعتقادات عمیق توحیدی مطرح می کند، عنوان کرد: این مکتب پیشگیرانه و بسیار کاربردی و اثر بخش است.
وی به گزارشی در خصوص مقایسه نظریه هانس کنگ و علامه طباطبایی در رابطه با موضوع اخلاق جهانی پرداخت و ادامه داد: هانس کنگ آثار زیادی را با موضوع اخلاق جهانی تالیف کرده است. به اعتقاد این نظریه پرداز غربی ما باید به دنبال صلح جهانی برویم و این مقوله بدون صلح ادیان امکان پذیر نیست. باید اخلاق جهانی را به عنوان یک اصل بپذیریم و این اصل قانون طلایی اخلاق به شمار می رود، در صورتی که این قانون را باور کنیم ملت ها در صلح و آرامش به سر می برند.
وی افزود: این نظریه پرداز غربی، آن چه که میان کل بشریت و صاحبان ادیان مشترک است را اخلاق جهانی معنا می کند و بر این باور است، ما در اخلاق جهانی، دینی را بر ادیان دیگر ارجح نمی دانیم و در صورتی که اختلافات موجود کنار گذاشته شود به قوانین کل بشریت می رسیم.
نماینده مقام معظم رهبری در کشور آلمان، افزود: دین ویژگی هایی دارد که باید از آن استفاده های برجسته ای شود از معنویات دینی باید برای رسیدن به هدف جهانی شدن اخلاق بهره جست.
وی اضافه کرد: آماری از فقر، بی عدالتی، تبعیض و... موضوعاتی در رابطه با منشا دین، اخلاق، تفاوت میان اخلاق و حقوق و رابطه میان اخلاق و دین در آثار این نظریه پرداز غربی مطرح شده که قابل تامل است. در تعریف اخلاق از دیدگاه هانس کنگ، 3 تعریف از اخلاق ارائه و اشاره به حوزه های رفتاری، ملکات و حوزه های حقوقی شده است.
آیت الله دکتر رضا رمضانی، خاطرنشان کرد: رفتار باید انسانی باشد، خشونت باید کنار گذاشته شود، رعایت اصل برابری و برادری و... یک سری اصول اخلاقی کلیاتی است که از منظر این نویسنده غربی مطرح شده است که از دیدگاه ما بیشتر شبیه به پند و اندرز است.
نماینده مقام معظم رهبری در کشور آلمان، افزود: طرح اخلاق جهانی دراسلام با یک ادبیات دیگری بیان می شود. اسلام دینی جاودانه و ابدی است و گزاره هایی که در حوزه اخلاق مطرح می کند با زبان فطرت و عقل است.
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم یک کتاب فرا عصری و فرا تاریخی است نه تاریخ مند، اظهار کرد: قرآن مجید اختصاص به زمان خاصی ندارد بلکه متعلق به تمام زمان ها و دوران هاست.
نماینده مرجعیت اعلای شیعه در آلمان، با بیان اینکه ما باید اخلاق جهانی را به شکل دیگری مطرح کنیم، افزود: آن چه که هانس کنگ مطرح کرده، یک سری پندها و اندرزها و کلیاتی است که ما هم قبول داریم اما در دنیا به شکل اخلاق جهانی مطرح نمی شود.