نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/04/13     ساعت:   19:05:48
بازدید:   33
 
 
معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اسلام مسئولیت‌پذیری را در مسیر رشد و کمال انسان می‌داند.

حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا با اشاره به اینکه اسلام مسئولیت‌پذیری را در مسیر رشد و کمال انسان می‌داند، گفت: انسان از راه شناخت خود و مسئولیت‏‌هایش می‎تواند خود را از بند وسوسه شيطان و نفس آزاد كند.


معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ویژه برنامه دین، نشاط، زندگی که در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: انسان مسئولیت‎های زیادی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی دارد و «تکامل انسان» با پذیرش و انجام درست این مسئولیت‎ها ممکن می‎شود.
وی با تاکید بر اینکه همه ما در قیامت باید پاسخگوی مسئولیت‎هایمان باشیم، ادامه داد: مسئوليت‌ها هم مختلف است، به حسب اختلاف نوع، سن و شخص. هركس هم كاري مي‌كند يا نمي‌كند، مسئول است و هر طايفه‌اي يك شیوه بازخواست دارد.
این کارشناس دینی تاکید کرد: هر فردی از منظرهای مختلف تکالیفی بر دوش خود دارد یا به تعبیر دیگر مسئولیتی بر عهده اوست. از آن‌جا که انسان در ارتباط با سطوح مختلف از جمله ارتباط با خالق خویش، ارتباطات اجتماعی و ارتباط محیط زیستی است، نوع مسئولیتش نیز متفاوت است.
حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا گفت: تنها در سایه احساس مسئولیت در برابر جامعه است که رعایت حقوق دیگران معنا پیدا می‎کند و شومی ظلم و ستم آشکار می‎شود. همچنین تنها به همین سبب است که با دیدن رنج گرسنگی و فقر و اندوه در چهره دیگران، روح آدمی آزار می‎بیند و بی‎تفاوتی برای او واژه نامأنوسی می‎شود.
وی با تاکید بر اینکه انسان نسبت به خودش هم مسئولیت دارد، اعلام کرد: انسان باید خود را بشناسد یا در لفظی دیگر خودشناس باشد. از منظر آموزه‎های دینی انساني كه خود را نشناسد به طور طبيعي در تشخيص كمال به خطا رفته و مسير ضلالت را بر مي‎گزيند، چرا که انسان از راه شناخت خود می‎تواند خویش را از بند وسوسه شيطان و نفس اماره آزاد كند.
این استاد حوزه اظهار کرد: انسانی که توفیق شناخت نفس پیدا کرده و به رستگاری و خوشبختی رسیده است، انسانی شاد و آرام است و نا آرامی و غصه در او راه ندارد. به دیگران حسادت نمی‌کند، چشم و هم چشمی ندارد، زود رنج و حساس، عصبی، پرخاشگر و بددهن نیست.
وی حق‎جویی را یکی از مسئولیت‎های انسان برشمرد و عنوان کرد: حقیقت‌جویی و به دنبال شناخت حق و حقیقت بودن چیزی است که جزو سرشت و فطرت انسان است. این موضوع در قرآن و روایات مکررا بیان شده است.