نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/05/01     ساعت:   08:27:04
بازدید:   61
 
 
پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد؛ «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)» اثر منتخب در یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی

پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد: «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)» عنوان اثری است که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی انتخاب شد.


میثم جلالی مؤلف کتاب «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)»، در حاشیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آسان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های کتاب «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)» عنوان کرد: این اثر، نتیجه دو سال کار پژوهشی میدانی، سندی و کتابخانه‌ای فشرده تعدادی از پژوهشگران هنر و معماری اسلامی است. «تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)» مجموعه‌ ارزشمندی است که هدف از آماده‌سازی آن از یک سو، پر کردن گوشه‌ای از خلاءهای موجود در حوزه مطالعات هنر و معماری حرم رضوی بوده و از سوی دیگر تلاش شده تا قسمتی از نیازهای پژوهشی محققان را پاسخ گوید.

جلالی ابراز کرد: در کتاب حاضر به رغم تمام تنگناها و محدودیت‌ها، سعی شده تا با تکیه بر مطالعات و بررسی‌های میدانی، انبوهی از اطلاعات بکر و روزآمد جمع‌آوری و با دقت علمی بالا تدوین و تألیف شود.کتاب تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام) شامل 9 فصل است که در هر فصل یکی از تزیینات معماری حرم رضوی یا موضوعات مرتبط با آن بررسی و معرفی شده است. این تزیینات شامل گچ‌بری، کاشی‌کاری، نقاشی، حجاری، منبت‌کاری، مقرنس و کاربندی است.

این پژوهشگر افزود: در فصل نخست، کلیات گچ‌بری، پیشینه گچ‌بری در مشهد و در نهایت تزیینات گچ‌بری حرم امام رضا(علیه السلام) مورد بررسی و معرفی قرار گرفته است و در  فصل دوم به معرفی کاشی‌کاری‌های دوره‌های مختلف تاریخی و شاخص‌ترین آثار برجای مانده از آنها در حرم امام رضا(علیه السلام) پرداخته است.

مولف این اثر ادامه داد: در فصل سوم این اثر، کتیبه‌نگاری در بارگاه رضوی به چهار دوره تقسیم می‌شود و بر این اساس به تجزیه و تحلیل ویژگی‌های هر دوره می‌پردازد. یکی از تزیینات عمده در حرم امام رضا(علیه السلام)، حجاری است که موضوع فصل چهارم این کتاب می‌باشد.

وی اضافه کرد: تزیینات نقاشی در حرم امام رضا(علیه السلام) موضوعی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و فصل پنجم کتاب را در بر می‌گیرد. یکی از تزیینات ظریف به کار رفته در حرم رضوی، منبت‌کاری است که در فصل ششم به پیشینه و جایگاه این هنر در حرم مطهر پرداخته شده است.

جلالی خاطر نشان کرد: هنر مقرنس و کاربندی در حرم رضوی، آخرین هنری است که در این کتاب مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است و در نهایت فصل هشتم و نهم کتاب به مفهوم و چگونگی نمود حکمت و زیبایی در تزیینات معماری حرم امام رضا(ع) اختصاص دارد.

وی ابراز کرد: کتاب تزیینات معماری بارگاه حضرت رضا(علیه السلام) به صورت نفیس، تمام رنگی بر روی کاغذ گلاسه و در 464 صفحه تهیه و تدوین شده است.