نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/07/19     ساعت:   18:18:10
بازدید:   833
 
 
تعلیم و تربیت جامعۀ ما باید برمبنای تفکرات امام خمینی(رحمة الله علیه) باشد.

دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر علوم اسلامی، گفت: تعلیم و تربیت در جامعۀ ما باید بر مبنای تفکرات و اندیشه‌های امام خمینی(رحمة الله علیه) باشد.


دکتر مظفر نامدار پژوهشگر اندیشه اسلامی معاصر در نشست تخصصی «ضرورت تبار شناسی تحولات تعلیم و تربیت در چارچوب رویکرد انقلاب اسلامی امام خمینی(رحمة الله علیه)» که صبح امروز در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه تعلیم و تربیت در جامعه ما باید بر مبنای اندیشه‌های ناب امام خمینی(رحمة الله علیه) باشد، اظهار کرد: آموزش و پرورش کشور ما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ساخته و پرداختۀ فکر و اندیشه اسلامی نبود.
وی تصریح کرد: امام خمینی(رحمة الله علیه) در سخنرانی‌هایی که پس از پیروزی انقلاب داشتند، بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی تأکید کردند؛ چرا که پس از انقلاب، نظام آموزشی که برگرفته از الگوهای غربی بود، باید تغییر می‌کرد.
این پژوهشگر افزود: از منظر امام(رحمة الله علیه) بهترین و ناب‌ترین اندیشه‌ها می‌بایست با تفکر و اندیشه اسلامی، نظام آموزشی جدیدی را خلق می‌کردند که اصول آن بر مبنای تفکرات اسلامی باشد. برای تغییر نظام تعلیم و تربیت نیاز به تبارشناسی فضای انقلاب داشتیم و بر اساس برنامه‌هایی که از قبل برایمان چیده بودند نمی‌توانستیم به آرمان‌هایی که امام راحل(رحمة الله علیه) برای انقلاب تعریف کرده بودند، برسیم.
نامدار بیان کرد: در قدیم‌الایام مدل تعلیم و تربیت در ایران مدل مکتب‌خانه‌ای بوده است که سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد و حاصل آن نیز تربیت چهره‌های علمی، فرهنگی و مذهبی بسیاری است که همه ما با آنها آشنایی داریم.
وی افزود: پس از گذشت مدتی، ناکارآمدی این نوع تعلیم و تربیت خود را نشان داد و برای ادامه تعلیم و تربیت می‌بایست از الگوهای جدید پیروی می‌کردیم و در حقیقت می‌توان گفت که تعلیم و تربیت مکتب‌خانه‌ای در دوره صفویه به پایان رسید و بعد از آن نوع جدید آن که به تعلیم و تربیت دولتی معروف بود آغاز شد.
این پژوهشگر دینی اظهار کرد: بعد از آن برنامه‌ریزان برنامه‌های تعلیم و تربیت باید با توجه به تفاوت‌های این دو نوع تعلیم و تربیت اقدام به برنامه‌ریزی آموزشی می‌کردند و اگر این اتفاق می‌افتاد امروز تعلیم و تربیت ما کاملا بر مبنای اندیشه‌ها و تفکرات امام خمینی(رحمة الله علیه) بود.
گفتنی است: نشست تخصصی ضرورت تبارشناسی تحولات تعلیم و تربیت در چارچوب رویکرد انقلاب امام خمینی(رحمة الله علیه) با حضور جمعی از اندیشمندان و استادان حوزه و دانشگاه با بررسی چهار محور بحران‌ها و چالش‌های تعلیم و تربیت پیش از انقلاب، تحولات تربیتی برخواسته از آراء امام خمینی(رحمة الله علیه)، جریان‌های سلطه‌گر جهانی تعلیم و تربیت در دوره معاصر، کفایت‌ها و کمبود‌ها در در دانش تعلیم و تربیت ایران معاصر، صبح پنج‌شنبه 19 مهرماه در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.