نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/07/21     ساعت:   08:38:35
بازدید:   1071
 
 
عجین بودن اندیشۀ امام(رحمة الله علیه) با معرفت دینی، ما را در تبیین و تحلیل رویکردی با نگاه دینی در حوزۀ تعلیم و تربیت، یاری می‌کند.

دکتر حسین باغگلی استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی گفت: عجین بودن اندیشۀ امام(رحمة الله علیه) با معرفت دینی، ما را در تبیین و تحلیل رویکردی با نگاه دینی در حوزۀ تعلیم و تربیت، یاری می‌کند.


دکتر حسین باغگلی استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی در نشست تخصصی «ضرورت تبارشناسی تحولات تعلیم و تربیت در چارچوب رویکرد انقلابی امام خمینی(رحمة الله علیه)»، گفت: این سؤال جدی وجود دارد که مسیری که در فضای تعلیم و تربیت در جامعۀ ایران به ویژه بعد از انقلاب اسلامی به جلو آمده‌ایم، چه مسیری بوده و چه ویژگی‌هایی دارد؟ و با چه چالش‌هایی در افق آینده‌ای که در پیش داریم روبه رو خواهیم بود؟ و عمیقاً باید روی این موضوعات تأمل داشته باشیم.

دکتر باغگلی با طرح این مسائل، تصریح کرد: عجین بودن اندیشۀ امام(رحمة الله علیه) با معرفت دینی، ما را در تبیین و تحلیل رویکردی با نگاه دینی در حوزۀ تعلیم و تربیت، یاری می‌کند و با آنچه که در این حوزه به آن نیازمندیم کاملاً همراه و هم‌ساز است.

وی با تأکید بر اینکه جرئت‌مندی امام(رحمة الله علیه) در تولید رویکرد مبتنی بر شرایط دنیای مدرن، مسئله‌ای است که می‌تواند امروز برای ما راه گشا باشد، اظهار داشت: آدم‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دینی و اجتماعی،  پیش از امام(رحمة الله علیه)، همزمان با ایشان و بعد از آن بزرگوار دارای آراء و دیدگاه‌هایی بودند، اما جرأت مندی اینکه بتوانند رویکردی ارائه کنند و تولیدی داشته باشند به نظر من از ویژگی‌های اختصاصی امام(رحمة الله علیه) است و ما امروز به شدت به آن نیازمندیم.

حسین باغگلی ابراز کرد: در حوزه تعلیم و تربیت بعد از انقلاب اسلامی، غفلت از تبیین اندیشه‌های امام خمینی(رحمة الله علیه)  ما را به سمتی برده که امروز بخش زیادی از داشته‌هایمان در این حوزه، رنگ و بوی دیدگاه‌های غربی دارد.

وی افزود: امروز در دانشگاه‌های ما، خیلی از مباحث تعلیم و تربیتی با نگاه‌های اسلامی و دینی، قرابت کافی ندارد.

این استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی با تأکید بر اینکه دربارۀ مسائل و نیازهای حوزۀ تعلیم و تربیت داشتن چراغ راه ضروری است، گفت: اندیشه‌های امام راحل در این حوزه بهترین چراغ راه و الگوی منحصر به فردی است که یاری کنندۀ برنامه‌ریزان و تحلیگران خواهد بود.

باغگلی یاد آور شد: امروز نسل جدیدی در عرصۀ سیاست گذاری و راهبری جریان تعلیم و تربیت ورود پیدا کرده است. نسل جوانی که دور شدن آنها از اندیشۀ ناب و اصیل انقلاب اسلامی ایران و آرمان‌های امام خمینی(رحمة الله علیه) به شدت خطرساز خواهد بود؛ بنابراین نیازمند بازتعریف اندیشه‌های امام هستیم تا نسل جدیدی که در این مسیر در حال حرکت هستند، بتوانند چراغ راه روشنی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: بالاخره هویت‌یابی در دنیای جدید برای جامعۀ ایرانی با شرایط موجود لازم است؛ بدین معنا که هر جامعه نیازمند تکیه برداشته‌های فرهنگی خود است تا در شرایطی که جهان با آن رو به رو شده، ذوب نشود. امروز درگیری ما این است که آن اندیشه‌های اصلی و مبنایی که از خودمان داریم و رویکرد اصیل ما را تشکیل می‌دهد و می‌تواند ما را رهشگا باشد،  در مقام عمل دقیقاً چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را در بوتۀ تحلیل و بررسی گذاشت و تقویت کرد.