نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/08/12     ساعت:   14:12:29
بازدید:   752
 
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم: با تبعیت از سیره و اخلاق ائمه(علیهم السلام) امر آنان را احیاء کنیم.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تبعیت از سیره و اخلاق ائمه اطهار(علیهم السلام) را احیای امر آنان دانست.


حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد استاد خارج فقه حوزه علمیه در ویژه برنامه «صلای عزا» که امروز همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین «احیاء امر امام» پرداخت و با بیان اینکه تبعیت از سیره و اخلاق ائمه اطهار(علیهم السلام) احیای امر آنان است، اظهار کرد: مرحوم شیخ صدوق در امالی به تفسیر حدیثی پیرامون احیا امر امام می پردازد و برای این حدیث سه فراز نقل می کند.

وی ابراز کرد: فراز نخست این حدیث مربوط به شخص انسان است. در این فراز به این نکته اشاره شده است، «هنگامی که تصویری از آسیب‌ها و سختی‌هایی که به تمام ائمه اطهار(علیهم السلام) رسیده است، در اذهان شکل می‌گیرد باید بر مصائب آنان گریست». کسی که این آسیب‌ها را به مردم متذکر شود و گریه کند نتیجه آن همجواری با ائمه اطهار(علیهم السلام) است.

این پژوهشگر تصریح کرد: در فراز دوم این حدیث آمده است: «هر کس بر مصائب ائمه اطهار(علیهم السلام) بگرید و دیگران را نیز بگریاند روز قیامت چشمانش گریان نیست». 

حجت الاسلام نظری منفرد بخش سوم حدیث را چنین بیان کرد: «هرکس در مجلسی بنشیند که در آن امر ما احیا شود، دل او روز قیامت مرده نیست».

وی با طرح این سؤال که ما چگونه باید امر امام را احیا کنیم و راهکار چیست؟ افزود: پژوهشگران معمولاً به دنبال پاسخ سؤالات خود هستند و ما در دنیایی زندگی می کنیم که سؤالات زیادی وجود دارد. اسلام تمام شبهات را جواب می‌دهد و دین قیم است. یک پژوهشگر اگر بخواهد پژوهش درستی را انجام دهد باید سه کار را انجام دهد. گام نخست در پژوهش مفهوم شناسی و ماهیت‌شناسی است. به این معنی که در ابتدا باید مفهوم  و سپس عوامل و علل یک پژوهش را بررسی کنیم. سپس به دنبال مقتضیات، علل و عوامل باشیم و در گام سوم، اهداف و برکات و آثار را تبیین می‌کنیم؛ گاهی هم در رسائل، فرصت‌ها و تهدیدها و آسیب‌ها بررسی می‌شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه به معنای واژه احیا امر امام  پرداخت و خاطر نشان کرد: احیا مصدر باب افعال و به معنی زنده کردن است. مقصود از احیاء حیات تکوینی و زنده کردن جسم نیست. احیا به معنی حیات معنوی است. بنا بر تفسیر آیه 24 سوره انفال که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» منظور قرآن هم از حیات، حیات معنوی مردم است.

وی ادامه داد: ممکن است کسی حیات معنوی داشته باشد اما حیات جسمی نداشته باشد و مرده باشد، علمایی که در قید حیات نیستند، از این دسته‌اند؛ یعنی آثارشان همچنان زنده است. گاهی شخص حیات دنیایی دارد اما حیات معنوی ندارد که به تعبیر امیر مؤمنان مرده‌ای در بین زندگان است. برخی از اشخاص هم حیات معنوی  و هم حیات دنیوی دارند. بنابراین اگر می‌خواهیم امر امام احیاء شود، باید مردم را هدایت کنیم.  احیاء امر امام به معنی احیاء سیره، منویات، اخلاق و عمل امام است که حیات معنوی آنان است.

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد در ادامه به عواملی که موجب احیا امر امام می‌شود، اشاره کرد و گفت:  امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «سخنان ما را به مردم برسانید. اگر مردم با زیبایی‌های کلام ما آشنا شوند از ما تبعیت می‌کنند». برای احیاء امر امام رضا(علیه السلام) باید سیره حضرت را برای مردم تبیین کنیم. به ویژه احتجاجات آن حضرت که از دیدگاه علمی بسیار شگفت‌انگیز و آموزنده است و اهداف و آثار و برکات آن نیز روشن است.

 





اخبار مرتبط

- پژوهشگر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: پوشیدن اسرار از صفات انسان مؤمن است.
- جهانی شدن مکتب اسلام به رهبری الهی و یارانی صادق نیازمند است.
- سیزدهم آبان ماه ریشه در نهضت کربلا دارد.
- مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: همراهی با امام یک فرمان الهی و قرآنی است.
- پژوهشگر حوزه و دانشگاه: جهانی شدن نام امام حسین(علیه السلام) زمینه ظهور را فراهم می‎کند.
- مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: رسالت و مأموریت سیدالشهداء(علیه السلام) نجات انسان‌ها بوده است.
- مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: محافل حسینی، زمینۀ بازگشت انسان‌ها به سوی خداست.
- پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: شاخصه تمدن ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اعتدالِ برآمده از خضوعِ انسانها در برابر ولایت است.
- پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، اصول ثابت و اولیه انسان شناسی از دیدگاه اهل بیت(علیهم السلام) را تبیین کرد.
- بصیرت و آگاهی راه صحیح زندگی را به انسان نشان می‌دهد.
- پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ عشق و محبت به اهل بیت(علیهم السلام) مسیر زندگی ما را معین می‌کند.
- معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تأکید کرد: وضعیت امروز ما با زنده نگه داشتن عاشورا اصلاح می‌شود.