نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/09/03     ساعت:   11:56:37
بازدید:   97
 
 
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی: امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خطبه نخست نهج البلاغه چهره تابناک پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را توصیف کرد.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خطبه نخست نهج البلاغه چهره تابناک پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را توصیف کرد.


حجت الاسلام مهدی شریعتی‌تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سلسله جلسات اخلاق کارگزاران از منظر نهج‌البلاغه که در محل نمازخانه بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار می‌شود، با بیان اینکه امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خطبه نخست نهج‌البلاغه چهره تابناک پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را توصیف کردند، عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن و مباحث عرفانی اولین مخلوق خدا روح پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و حقیقت وجودی ایشان است.

وی تصریح کرد: در خطبه اول نهج البلاغه به اهداف پیامبران اشاره شده و آمده است: خداوند سفيرانش را بر اساس زمانبندي مناسب و ويژه به سوي مردم فرستاده است تا استعدادهاي نهفته آفريده را در آنان بشكفند، ميثاق فطرت الهي را عينيت بخشند، نعمت فراموش شده او را به يادشان آرند و با رساندن پيام حق، راه هر گونه عذري را سد كنند.

شریعتی تبار ادامه داد: همچنین خداوند پیامبران را فرستاد تا گنجينه‏هاي خرد را از اسارت خرافات و اوهام آزاد سازند و نشانه‏هاي قدرت الهي را به مردم نشان دهند.

وی افزود: در بخش دیگری از این خطبه آمده است: هيچ گاه خداي مهربان ظلمت را بر بندگانش روا نديد، پس در هر زماني پيامبري يا كتابي فرو فرستاد. فرستادگاني كه علي‌رغم ياران كم و دشمنان بسيار، هرگز در دعوت به خدا كوتاه نيامدند.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جای دیگری از سخنان خود به حدیثی از امام علی(علیه السلام) در خصوص ایمان اشاره کرد و ادامه داد: از امام علی(علیه السلام) در خصوص ایمان سوال شد ایشان فرمودند: «ایمان 4 پایه دارد که صبر، یقین، عدل و جهاد از جمله آنهاست» صبر که ثمره شیرین این 4 اصل است، دارای 4 شاخه است.شوق و اشتیاق به بهشت و رحمت الهی، شفق به معنای ترس و خوف از عذاب الهی و زهد و ترقب این 4 شاخه را تشکیل می‌دهد.

شریعتی تبار گفت: یکی از پایه‌های صبر، زهد است. زهد به معنای آزادگی و عدم دلبستگی و تعلق به زرق و برق دنیا است. کسی که در دنیا زهد پیشه کند مصیبت‌ها و ناملایمات دنیا برای او حقیر و ناچیز است.

وی به معنای ترقب اشاره کرد و گفت: کسیکه می‌داند و باور دارد که دیر یا زود مرگ به سراغ او خواهد آمد و باید بار سفر را ببندد بسوی کارهای خیر سرعت می‌گیرد و وقتش را به بطالت نمی‌گذراند.