نویسنده:   میثم محتاجی     تاریخ نگارش:   1397/10/01     ساعت:   09:43:14
بازدید:   133
 
 
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد: «دستیابی به افق مشترک» معنی وحدت حوزه و دانشگاه

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مهم‌ترین نکته وحدت حوزه و دانشگاه، در هدف و افق مشترک در مسیر ساخت کشور است.


مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مهم‌ترین نکته وحدت حوزه و دانشگاه، در هدف و افق مشترک در مسیر ساخت کشور است. هرچند حرکت در این مسیر تا حدودی روش‌ها و شیوه‌ها را نیز به هم نزدیک می‌کند و زمینه‌ساز تعامل، هم‌افزایی و همفکری هم می‌شود.

حجت الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی، درنشست هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری مشهد، در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزارشد، افزود: مهم این است که در دانش، بینش و گرایش‌هایمان به دنبال مقصد واحدی باشیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابه‌پای علم و دین ...».

وی با بیان اینکه معنی وحدت حوزه و دانشگاه این است که در یک همکاری آگاهانه باید هرکدام به مقدار توان و میزان اثرگذاری‌شان، مسئولیت رساندن بخشی از مردم را به رشد و تعالی به عهده بگیرند، خاطر نشان کرد: عاقلانه و عادلانه آن است که ارزیابی هر دستگاه و نهادی با توجه به امکانات، توانمندی‌ها و مسئولیت‌های همان نهاد انجام پذیرد؛ واقعیت این است که اگر امام موسی صدر استثنایی در نظام آموزشی حوزه است، شهید شهریاری نیز استثنایی در نظام آموزشی دانشگاه است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه باید عناصر تحول‌گرا که به تمدن نوین اسلامی می‌اندیشند را در ساختارهای خویش محوریت بخشند و نظام‌های پژوهشی، آموزشی و راهبردهای لازم در این زمینه را فراهم کنند. تحول در علوم انسانی اسلامی در همین راستا باید شتاب گیرد و جامعیت علمی و دستیابی به عرصه‌های کارآفرینی با نگاه تأمین نیازهای کشور به طور جدی در فهرست همکاری‌های حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

دکتر مرویان حسینی، بر اینکه نسل نو حوزه و دانشگاه با یکدیگر آشنا نیستند و تحت تأثیر تبلیغات، بینشان دیوار بی‌اعتمادی ایجاد شده است، تأکید کرد و فعالیت‌های بین رشته‌ای، آینده پژوهی و انجام پروژه‌های مشترک را در کاهش این سوء تفاهم مؤثر دانست.