به گزارش اداره روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، امیرالله شمقدری پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی در نشست «شیوههای ترویج کارآمد و تبلیغ جذاب کتاب عیون اخبارالرضا(ع)» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت روزنامهها و شبکههای تلویزیونی، استفاده از رسانه ملی، فیلم و انیمیشن و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز که برای نهجالبلاغه اتفاق میافتد، میتواند از جمله راهکارها برای ترویج کتاب عیون باشد.
وی با بیان اینکه باید در کتب درسی ورود کرده و متون ادبی و محتوای علمی را به جای برخی مثالهای غربی، از عیون اخبار الرضا و متون دینی دیگر استفاده شود، افزود: در آستانهای مقدس، مدارس و حوزههای علمیه، مبلغ و معلم زیاد داریم و باید برای آنها تولید محتوا کرده و «کتاب کار» تدوین کنیم تا در ماههای تبلیغی از جمله رمضان و محرم و ... مورد استفاده آنها قرار بگیرد.
شمقدری با تأکید بر تأسیس بانک داده و اطلاعات از سخنرانان مطرح و تشکلهای دینی و مبلغان و ... برای ترویج محتوا و متن عیون، اظهار کرد: تولید کتاب صوتی از احادیث منتخب عیون هم از دیگر اقداماتی است که میتوان انجام داد؛ بنده اغلب در اتومبیل که هستم، کتب صوتی گوش میدهم و معتقدم میتواند نقش مهمی در کتابخوان کردن مردم داشته باشد.
فن مناظره در سیره امام رضا(ع)
وی افزود: تحلیل محتوای عیون و استخراج مطالب آموزندهتر و مفیدتر از کارهای لازم است؛ مثلاً فن مناظره از مهمترین موضوعاتی است که میتواند از سیره امام رضا(ع) الگو گرفته شود. هنر گوش کردن و تسلط به علوم و اندیشههای مخالفان، تسلط به اندیشه و زبان روز دنیا، بیان مشفقانه، قانع کردن مخاطب و ... حتی برای نسل جوان امروز ما هم جذاب است، زیرا جوان نمیداند چگونه باید مناظره کند و به سخنان دیگران گوش کند.
این پژوهشگر با بیان اینکه بخشی از جوانان ما سرباز هستند و ما برای این قشر چه کاری کردهایم، در حالی که نهادهای نظامی ما نمایندگان ولی فقیه هم دارند، اظهار کرد: بهرهگیری از جشنوارهها، مناسبات ملی و مذهبی و ... برای ترویج عیون یکی از ظرفیتها است؛ الان کتابخانههای عمومی و مؤسسات اقتصادی و فرهنگی و ... حتی وابسته به آستان قدس داریم که میتوانند مخاطب محتوای استخراج شده عیون باشند. آستان قدس برابر با تمامی کتابخانههای عمومی، کتابخانه دارد و میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. همچنین کار را از مدارس امام رضا، ادارات و مؤسسات استان و ... شروع و بعد سراغ مساجد و امامزادگان برویم.
وی افزود: الان برخی کانالهای تلویزیونی در اختیار داریم و در قم هم ظرفیتهای زیادی برای ترویج عیون وجود دارد. البته میتوانیم نشستها و گفتمانهای فراوانی را هم برگزار کنیم و در مناسباتهای مختلف تقویمی و روزشمار رخدادهای مهم زندگی امام رضا(ع) از این ظرفیت بهره ببریم. همچنین راهبرد دیگر نقشآفرینی اندیشمندان و سرمایههای فکری و علمی برای ترویج کارآمد عیون اخبارالرضا(ع) است.
بزرگداشت محققان و مترجمین عیون
وی با بیان اینکه بعد از ۵۰ سال هنوز هم حرفهای شهید مطهری جدید است، اضافه کرد: ایشان معتقد بودند چرا برای بزرگان و شخصیتهای برجسته خودمان نکوداشت نداریم؛ بنابراین اولین پیشنهاد تجلیل از شخصیتهایی مانند ناشران و ناقدان و مترجمان و حاشیهنویسان و (استاد غفاری و مستفید) بر عیون است و آنها را معرفی کنیم. با انجام این کار هم شخصیتهای فاخر معرفی میشوند و هم عیون بیشتر معرفی خواهد شد. استفاده از تجارب شخصیتها و ضبط خاطرات شفاهی کسانی که در مورد عیون کار کردهاند. همچنین استفاده از ظرفیت سخنرانان مطرح و برجسته کشور از دیگر اقدامات لازم است.
وی افزود: راهبرد دیگر حضور مؤثر و کارآمد در عرصه بینالمللی است که بنده چهار پیشنهاد در این عرصه دارم؛ اول تولید محتوای مناسب برای رایزنیهای فرهنگی مستقر در کشورهای مختلف؛ زیرا ما مخاطب داریم و خود امام فرمودند که خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیاء کند و اگر این امر به مردم برسد، از ما تبعیت خواهند کرد؛ شیخ زکزاکی یکتنه توانست بیش از ده میلیون نفر را به شیعه دعوت کند. لذا باید اقدام به تولید و توزیع محتوا کنیم.
شمقدری با بیان اینکه دومین پیشنهاد بنده تولید محتوا برای دعوت از فرهیختگان و ایرانیان خارج از کشور برای مجالس مختلف است، اظهار کرد: پیشنهاد سوم درباره ۳۰ هزار نفر کارمند و خادم در آستان است. تدوین درسنامه آموزشی عیون برای کارکنان آستان و آموزش ضمن خدمت برای کارکنان آستان براساس متن عیون لازم است.
وی افزود: پیشنهاد دیگر بنده، نقشآفرینی مدیران و مسئولان است. میتوان در شوراهای اداری هر استان و شهرستان، به معرفی ۵ دقیقهای یک کتاب از سوی مسئول اداره کتابخانههای هر شهرستان و استان پرداخت. همچنین در جلسات روضه هم کتبی از دفاع مقدس و رهبری و ... معرفی کنیم. یا در جلسات اداری متن عیون در ۵ دقیقه خوانده شود. ضمن اینکه منوط کردن جذب خادمان و ارتقای مدیران و ... الزام به مطالعه عیون و آشنایی با آن از دیگر راههای ترویج عیون است.
فراخوان از مدیران آستان قدس برای عنایت به کتاب عیون اخبارالرضا(ع)
همچنین حجتالاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر قم بنیاد پژوهشهای آستان قدس در سخنانی گفت: تولیت آستان قدس رضوی، آیتالله مروی بر امتداد اجتماعی پژوهشها و کارهای علمی آستان قدس تأکید تام و ویژهای دارند و بخشی از این امتداد نیازمند برنامههای راهبری برای نهادینه کردن آثار این فعالیتها در میان زائران و کارکنان و کارمندان حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) است.
وی با بیان اینکه آقای شمقدری از مدیرانی هستند که اهتمام جدی به این کتاب داشتند؛ اول اینکه این کتاب را مطالعه و برنامه خوبی برای ترویج این کتاب طراحی کردند، اظهار کرد: از همه مدیران آستان قدس فراخوان و دعوت میکنیم که در کنار وظایف خود، به عیون عنایت ویژه داشته باشند و وقتی مدیران این اهتمام را داشته باشند، زیرمجموعه آنها هم به این کتاب عنایت بیشتری خواهند کرد. همچنین از مدیران میخواهیم پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را ارائه دهند.
یادآور میشود، کتاب عیون اخبارالرضا(ع) یکی از کتب مهم شیخ صدوق است که در سالیان اواخر عمر شریف ایشان درباره امام رضا(ع) و روایات امام نوشته و در آن بیش از ۹۰۰ روایت وجود دارد.