به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد ظهر یکشنبه در همایش علمی سیرۀ امام رضا(علیه السلام)، آموزهها و کارکردها که با همکاری نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قم، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در پنل قرآنی کلامی به سنجش روایات با قرآن در میراث امام رضا(علیه السلام) پرداخت و اظهار داشت: تأکید بر مرجعیت قرآن در همه معارف و در کنار میراث علوی در نگاه عالمان ما با زاویه های دید مختلفی چون تمدنی، انسانی و معرفتی همراه بوده است.
او با اشاره به دو حدیث از امام رضا(علیه السلام) در خصوص روزآمدی قرآن کریم افزود: روایات ائمه(علیهم السلام) در سنجش با قرآن برای ما دو سویه است و برخورد ما با اینها هم چند سویه می باشد، گاهی ائمه مستقیم آیه را تفسیر کردند و گاهی به گونه ای تفسیر کردند که ما یاد بگیریم چگونه باید خود تفسیر کنیم.
این پژوهشگر حوزوی توضیح داد: اگر روایات را با قرآن بسنجیم و بخواهیم به هدایت اهل بیت دست پیدا کنیم یک مسئله نقل است که در مطالعات دینی غالبا جایگاه سنت را در تفسیر، تبیین و مسیری را باز می کنند برای این که آیات را بفهمیم، وقتی این دو گوهر گران بها را هم سو می دانیم آن پرتو افکنی که روایت برای فهم آیات دارد را خواهیم دید اما به این نکته توجه چندانی نمی شود.
او در خصوص مرجعیت قرآن کریم گفت: روایات در سنجش با قرآن مبین هستند و قرآن به ما هم در کشف صدور و هم در فهم ابعاد یاری می رساند.
در ادامه، حجت الاسلام علی نصیری در این پنل اظهار داشت: حجم روایات ما به سوی روایات فقهی رفته است؛ مسئله آیات متشابه بسیار مهم است و خاستگاه بسیاری از انحرافات فرقه ای در جهان اسلام همین می باشد.
رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد به استفاده از برهان عقلی اشاره کرد و افزود: اهل بیت بارها به این اشاره کردند و عقل بسیار مود توجه امام رضا(علیه السلام) بود. وقتی از امام سؤال می شود که مگر خدا در حجاب می رود فرمود: خدا توصیف در مکان نمی شود و این پایه عقل است.
او در پایان بر روش بیانی قرآن، استناد به نزول تفسیری آیات، استفاده از روایات نبوی، استفاده از تاریخ صحیح و استفاده از ادبیات قرآنی تاکید نمود.
گزارش تصویری
اخبار مرتبط: