به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام رضا برنجکار ظهر یکشنبه در همایش علمی سیره امام رضا(علیه السلام)، آموزهها و کارکردها که با همکاری نمایندگی قم بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد در پنل قرآنی کلامی، با بیان اینکه ما منابع دین را سه دسته می دانیم گفت: یکی از آن منابع، عقل است و آن را کاشف هم می دانیم علاوه بر آن این که گفته شد فضای عقل و وحی جدا است ما معتقدیم تفکیکی وجود ندارد بین عقل و وحی بلکه هرجایی وحی ورود کند عقل نیز حضور دارد.
رئیس پنجمین دوره انجمن کلام اسلامی حوزه با بیان اینکه تلقی رایج این است که عقل تا جایی ما را می برد و بعد از آن وحی کار خود را شروع می کند، افزود: معتقدیم این تلقی درست نیست و هرجا که عقل ورود می کند وحی هم می تواند ورود کند و بالعکس اما نحوه ورودها در حوزه های مختلف متفاوت است.
برنجکار گفت: ما معتقدیم اگر عقل و وحی باهم تعامل کنند می توانیم به معرفت دینی دست پیدا کنیم؛ وحی معلم عقل است و عقل مدرک وحی لذا کسی که خود را از عقل محروم کند از وحی محروم کرده و کسی که خود را از وحی محروم کند از عقل محروم کرده است و این نگاه در بین اصحاب امامیه تا قرن ۴ نگاه رایجی بوده است.
او ابراز کرد: ابن سکیت به امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: امروز حجت بر مردم چیست؟ امام علیه السلام فرمود: همان خرد باشد که انسان به وسیله آن، راستگوی بر خدا را می شناسد و او را تصدیق می کند و از دروغ پرداز بر خدا آگاهی می یابد و او را تکذیب می کند، پس ابن سکیت گفت: به خدا سوگند که این همان پاسخ درست است.
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: عقل وحیانی یعنی عقلی که تحت تعلیم اهل بیت قرار بگیرد برای این که گنجینه های خودش را متوجه شود و معتقدیم عقل فطری ماده اولیه است و باید ارتقا یابد و این عقل در محضر وحی و اهل بیت رشد پیدا می کند نه در محضر ارسطو و دیگران.
او تصریح کرد: در مورد ضرورت وجود امام و اینکه چرا وجود امام لازم است حضرت می فرماید: انسان ها کامل نیستند و خدا فقط کامل است پس عقل به وحی و امام نیاز دارد با این وجود، عقل نیاز به معلم دارد همانگونه که انسان های عاقل در تعلم ریاضیات و حل معادلات که امور عقلی است نیاز به معلم دارند و عقلی بودن مطلب دلیل بر بی نیازی معلم نیست.
برنجکار گفت: امام رضا(علیه السلام) در حوزه های مختلف خداشناسی که مباحث عقلی اند هم با منکران وارد بحث شدند و هم اصحاب را در این زمینه آموزش دادند.
او در پایان تأکید کرد: هم وحی منبع است هم عقل و هر دوی اینها به هم نیاز دارند و بدون هرکدام از این دو گنجینه هایی که در این منبع است شناخته نمی شوند.
گزارش تصویری
اخبار مرتبط: