حجتالاسلام و المسلمین عباس عربیان رئیس حوزههای علمیه استان کردستان در نشست «امام رضا(علیه السلام) در فرهنگ و تمدن اسلامی » از سلسله نشستهای دومین همایش «سیره امام رضا(علیه السلام)؛ آموزهها و کارکردها» که در استان سنندج به همت نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، مطرح کرد: رأفت امام رضا(علیه السلام) شامل حال همگان و ویژگی رحیمیت این امام بزرگوار شامل خواص میشود.
عربیان عنوان کرد: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «پاره تن من به زودی در خراسان دفن میشود که دو برکت برای شما دارد که هیچ انسان دردمند و گرفتاری سراغ این فرزند من نمیرود مگر اینکه خداوند هم و غم و مشکلش را بر طرف کند و هیچ گنهکاری وارد حرم علی بن موسی الرضا(علیه السلام) نمیشود مگر اینکه خداوند گناهانش را پاک میکند».
وی افزود: نبی گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) واژه پاره تن را تنها در دو جا یکی در مورد دختر گرامیشان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و دیگری در مورد امام رضا(علیه السلام) به کار میبرند.
حجت الاسلام عربیان خاطر نشان کرد: این امام همام در حدیثی میفرمایند: «هر كس مرا زيارت كند و از راه دور به زيارت من آيد در روز قيامت در سه موقف به يارى او خواهم آمد تا او را از ناراحتيهاى آن حال نجات دهم».
وی ادامه داد: امام رضا(علیه السلام) در این حدیث اشاره کردهاند که نخست در آن هنگامی كه نامههاى اعمال از جانب راست و چپ به انسان داده میشود. دوم در آن هنگام كه از صراط میگذرید و سوم هنگامی که عملتان را بررسى میکنند، به داد شما میرسم و نجاتتان میدهم.
رئیس حوزههای علمیه استان کردستان به انگیزههای مأمون از دادن ولایتعهدی به امام رضا(علیه السلام) اشاره و تصریح کرد: مأمون میخواست امام چنان به ایشان نزدیک شود که به راحتی بتواند ایشان را از زندگی اجتماعی محروم ساخته و مردم را از ایشان دور کند تا آنان تحت تأثیر نیروی شخصیت امام، علم، حکمت و درایتش قرار نگیرند. از این مهمتر آنکه مأمون میخواست امام را از شیعیان و دوستانش نیز جدا سازد تا با قطع رابطهشان با ایشان به پراکندگی افتند و دیگر نتوانند دستورهای امام را دریافت کند.
وی ادامه داد: خلیفه ستمگر عباسی در پی مخدوش کردن چهره امام رضا(علیه السلام) بود؛ اما این امام همام از تمام تهدیدها بهره برده و آن را تبدیل به فرصت کردند.
عربیان اظهار کرد: یکی از برکات حضور امام رضا(علیه السلام) در ایران این بود که نزدیک به 7 هزار امامزاده به ایران آمدند و هر کدام به نوعی یا به شهادت رسیدند و یا در خفقان از دنیا رفتند.