سومین نشست علمی «فلسفه زمان اندیش»

تاریخ ارسال : 1403/08/06 نویسنده : میثم محتاجی

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «فلسفه زمان‌اندیش 3» برگزار شد.

این مراسم ا 19 مهرماه، با حضور عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دکتر امیر عباس علی زمانی، دانشیار دانشگاه تهران، دکتر رضا اکبری، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر جهانگیر مسعودی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد دراتاق جلسات سازمان علمی و فرهنگی برگزار شد.

دکتر قراملکی در ابتدای این نشست، عنوان کرد: مقام معظم رهبری، بارها درباره وضعیت موجود فلسفه گله‌مند بودند و فرمودند تحولاتی که در غرب رخ داده بنیان فلسفی داشته اما متاسفانه فلسفه ما چنین نقشی را ایفا نمی‌کند. در واقع وقتی از فلسفه زندگی سخن می‌گوئیم باید نسبت بین فلسفه و روانشناسی را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: فلسفه زمان‌اندیش با اهداف متعددی طرح شد، دو پیش نشست توسط دانشگاه امام علامه طباطبائی برگزار شده است که مطالب آن به صورت کتاب نشریه منتشر خواهد شد.

دکتر عبدالحمید طالبی نیز در ادامه این نشست ضمن گرامیداشت یاد و نام پرچمدار شهید مقاومت سید حسن نصرالله گفت: دو سال است که مدرسه دارالعلم با ابتکار تولیت آستان قدس رضوی ویژه طلاب و اساتید برگزار شده است که دو مدرسه به موضوع فلسفه اختصاص داشت.

وی خاطر نشان کرد:در دیدار جمعی از مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی با مقام معظم رهبری، به این نکته تاکید شد که ما همچون غرب به فلسفه اهتمام خاصی نداریم.

طالبی تصریح کرد: امیدواریم این گونه نشست‌ها در امتداد مدرسه تابستانه دارالعلم استمرار داشته باشد.

زندگی در حال رمز رسیدن به آرامش 

دانشیاردانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست به تبیین «فلسفه به مثابه روش زندگی ازدیدگاه پی یر آدو» پرداخت و عنوان کرد: تصویری که ما از فلسفه در ذهن داریم پیچیده، خشک و نقش انسانهای فارغ دل و بیخیال است، پی یر آدو فیلسوف معروف معتقد است تصویری که ما از فلسفه داریم چیزی شبیه ریاضیات و دستگاهی دقیق، پیچیده، انتزاعی و فارغ از زمان است. اما این تصویر اشتباه و انحطاط فلسفه است.

دکتر امیر عباس علی زمانی، در یونان باستان چند مکتب فلسفی همچون آکادمی افلاطون، مدرسه رواقیون و... وجود داشته است که افراد برخوردار و دارای امکانات مالی مناسب، فرزندان خود را در یکی از این مدارس ثبت نام می‌کردند، این مدارس به این مسئله توجه داشتند که «چگونه خوب زندگی کنیم» و در کنار آموزش به موضوع تربیت اهمیت می‌دادند.

وی خاطر نشان کرد: در نگاه یونانیان فلسفه یک نوع زندگی است و موتور حرکت فلسفه این سوال است که چه نوع زیستنی شایسته انسان است؟ سه نوع زندگی مبتنی بر لذت، شهرت و فضیلت وجود دارد و سوال اصلی این بوده است که چرا علی رغم اینکه همه چیز داریم حالمان خوب نیست، از زندگی راضی نیستم و روانمان نا آرام است.این سوالی بوده که فیلسوفان باستان نیز درگیرش بودند.

علی زمانی با طرح این سوال که بنیاد این نارضایتی و بی‎قراری چیست؟ گفت: فلسفه به مثابه روش زندگی اولین کاری که می‌کند ریشه این بحران را پیدا می‎کند. و به این پرسش پاسخ می‌دهد که چه نوع زندگی مطلوب است ؟، در واقع لذت موقت است و شادی عمیق و ماندگار است، لذت کور است اما شادی همراه با آگاهی است. 

وی خاطر نشان کرد: فلسفه به معنی تغییر مداوم و خودشناسی و جهان‌شناسی برای خود شناسی است، تا زمانی که به دنبال امیالمان باشیم آرامش نداریم، زندگی ما تناقض دارد ما از یک سو به دنبال آرامش هستیم و از سوی دیگر به شهرت و دیده شدن فکر می کنیم .اگر بخواهیم از این رنج خلاص شویم و به آرامش برسیم باید از خود وجودیمان لذت ببریم و از حال لذت ببریم.

بازخوانی معادله‌های دو مجهولی فلسفه‌های دینی در جهان معاصر

استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز از دیگر سخنرانان این مراسم، به موضوع «بازخوانی معادله‌های دو مجهولی فلسفه‌های دینی در جهان معاصر» اشاره کرد و گفت:  برخی معتقد هستند این مسئله حیاتی‌ترین موضوع در نظام ما است و ما در این بحث گرفتار مسئله دو گانه‌ای هستیم.

دکتر جهانگیر مسعودی، خاطر نشان کرد: فلسفه جستجوی آزاد به سمت حقیقت است و از یک طرف فلسفه و از سوی دیگر دین یک معادله دو مجهولی را بوجود می آورد.ما در جامعه خودمان با دو مطالبه سر و کار داریم که قابل تامل است نخست اینکه موافقین فلسفه دینی معتقد هستند ما جامعه دینی هستیم و می خواهیم جامعه و تمدن دینی برای خودمان پایه‌گذاری کنیم.