کرسی علمی و ترویجی «ریشه‌های قرآنی و روایی قاعده زرین در موضوع مهرورزی»

تاریخ ارسال : 1403/08/06 نویسنده : میثم محتاجی

 به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کرسی علمی و ترویجی «ریشه‌های قرآنی و روایی قاعده زرین در موضوع مهرورزی» برگزار شد 

پژوهشگر گروه مطالعات اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی در این نشست که در تالار شیخ طوسی بنیاد برگزار شد، به «ریشه‌های قرآنی و روایی قاعده زرین در موضوع مهرورزی» اشاره کرد و گفت: این موضوع برگرفته از کتاب «گفتمان اخلاق مهرورزی و بخشایشگری در آموزه‌های اسلامی» و در پاسخ به خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در جامعه ما چیزی به عنوان مهرورزی جای خودش را به خشونت داده است، تهیه و تدوین شده و در دست چاپ است. 

 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا وطن‎دوست با بیان اینکه قاعده زرین از مهم‌ترین قواعد اخلاقی در دنیاست، افزود: این کتاب دارای 7 فصل شامل، کلیات و مفاهیم، مبانی اخلاق مهر، گستره و محدودیت‌های مهرورزی، مدیریت تعارض و مهرورزی، جلوه‌ها و راهکارهای گسترش مهرورزی، الگوی قرآنی مهرورزی و آثار و پیامدهای مهرورزی است. 

این پژوهشگر به چیستی قاعد زرین و شاخصه های آن اشاره کرد و گفت: قاعده زرین به قاعده‌ای گفته می‌شود که در تمام فرهنگ‌ها و سنت‌ها رواج داشته باشد و بر اساس آن عمل کنند خوشبختانه در تمام فرهنگ‌ها این قاعده جا افتاده است و نه تنها در ادیان ابراهیمی بلکه در آموزه‌های کنفسیوس به چشم می‌خورد. 

وی ادامه داد: این قاعده هم بار مثبت و هم بار منفی دارد، بار مثبت آن این است که با دیگران به گونه‌ای رفتار کن که دوست داری دیگران با تو رفتار کنند و بار سلبی آن این است که با دوستان به گونه ای رفتار نکن که دوست نداری با تو رفتارکنند. شاخصه دیگر آن این است که آنگونه ای که دوست داری با تو رفتار کنند رفتار کن. 

به گفته حجت‌الاسلام وطن‌دوست، قاعده زرین به صورت مستقیم به سمت مهرورزی رفته است و در آموز‌های دینی از برجستگی خاصی برخوردار است. امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: ارتباطات انسان 4 گانه است؛ نسبت به خدا، خویشتن خویش، جامعه و نسبت به دنیای پیرامونی، که قاعده زرین ناظر به رفتار انسان نسبت به جامعه و هم نوع است. 

وی در ادامه با اشاره به آیات و روایات معصومین(ع) در خصوص قاعده زرین گفت: با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث، قاعده زرین یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنترل و غلبه بر عوامل بینشی و گرایش مخل در فرایند تصمیم‌گیری‌های اخلاقی است، در واقع قاعده طلایی ما را از گرایش به خودخواهی به نوع دوستی سوق می‌دهد. 

شایان ذکر است، در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید علی سجادی، استادیار داشنگاه علوم اسلامی رضوی و محمد حسین محمدپور، پژوهشگر گروه ادیان ومذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی به عنوان ناقد مطالبی را مطرح کردند.